PIM för e-handel och produktwebb
Strukturera företagets produkter för enhetliga kundupplevelser och få stenkoll på ditt sortiment.
E-handel och PIM går hand i hand
Ett bra och strukturerat PIM-system visualiserar företagets produkter och skapar enhetliga kundupplevelser. När du bestämmer dig för att utöka din affär med en e-handel har du stor nytta av ett PIM eftersom det förenklar arbetet genom en överskådlig och lättnavigerad produktstruktur. Litium, Norce eller skräddarsytt – vi anpassar efter era behov.
PIM, produktinformation eller sortiment?
PIM (Product Information Management) handlar om att strukturera och visualisera eller dela med sig av företagets produkter på webben och i övriga kanaler. Ett PIM-system effektiviserar och automatiserar manuell hantering av företagets produktinformation. För att förenkla så är det en produktkatalog som integreras mot affärssystem och förädlas vidare med marknadsdata.
PIM-systemet hanterar stora och snabbt växande sortiment utan problem; och informationen uppdateras i alla relevanta kanaler samtidigt. Syftet är att minimera andelen manuellt arbete och skapa mer tid för affärsutveckling och möten med dina kunder. I längden bidrar det till administrativa besparingarna och ökad lönsamhet. Det erbjuder dessutom ett stöd internt för att kunna arbeta effektivt med produkter, dess varianter och erbjudanden ut till marknaden.
Enhetliga kundupplevelser
Det är viktigt att varumärket skapar en och samma upplevelse för kunden, oavsett plats eller tid på dygnet. Med hjälp av ett PIM kan du till exempel skapa samband mellan olika produkter som hör ihop, hantera språkanpassningar och andra lokala variationer genom att lägga upp strukturer som underlättar navigering och sök i ditt produktsortiment.
PIM hjälper dig spara tid och pengar
Huvudsyftet med PIM är alltså att skapa enkelhet och effektivitet i det interna arbetet kring ditt produktsortiment. När du hanterar produktdatan centralt minskar du risken för dubbelarbete och det blir enklare att hålla koll på hela ditt sortiment. Genom ett användarvänligt system blir arbetet roligare och mer produktivt på vägen mot den ultimata kundupplevelsen. För det är just möjligheten att förstärka kundupplevelsen och att samtidigt kunna spara tid och pengar som i huvudsak gör att fler företag ser över sin produkthantering.
Smart budgetering för effektiv marknadsföring – så här ska du tänka
För att kunna sätta en bra budget för din marknadsföring krävs en genomtänkt strategi. I detta blogginlägg delar vi med oss av fyra steg som hjälper dig att förstå vart du ska lägga dina pengar för att få ut mesta möjliga av din marknadsföring. Häng med!
Vad är skillnaden mellan headless- och monolitiska e-handelsplattformar?
Headless plattformar och monolitiska plattformar representerar två olika tillvägagångssätt inom e-handel och de skiljer sig avsevärt åt när det gäller arkitektur och funktionalitet. Nedan följer en utförlig text som belyser skillnaderna mellan dessa två typer av plattformar inom e-handel.
Leadsgenerering via Social Ads: En steg för steg- guide
Genom att utnyttja kraften i sociala medier-annonsering kan du inte bara bygga upp en stabil kundbas utan också maximera försäljningspotentialen. Denna guide är din nyckel till att bemästra konsten att använda sociala annonser på ett effektivt sätt, fylld med insikter och tekniker för att locka, engagera och konvertera din målgrupp till lojala kunder.
Låt oss skapa magi tillsammans!
Skicka ett meddelande så hör vi av oss så snart som möjligt.