Essem Design
Fokus för lanseringen låg på en enkel användarupplevelse med känsla för design i alla led. E-handel är Essems flaggskepps-”butik” där produkthantering, varumärke och historian är lika viktig att lyfta fram.
Utmaningen
Historian mellan Essem och Toxic går långt tillbaka då vi började med att lansera en ny webb. När siktet nu var inställt på att lansera e-handel fick vi förtroendet igen tillsammans med Essem och deras varumärkesbyrå. Vi började med gemensamma förstudier där syfte, mål, och vision definierades.
Teknik
I denna lösning har vi haft tre huvudplattformar att arbeta med, Norce som står för produkthanteringen PIM, Pyramid som är affärssystemet och Umbraco för att arbeta med visning av innehållet på siten. Med Norce e-handelsplattforms som är headless kunde vi smidigt integrera det med andra plattformar så som logistiklösningen Logtrade och Klarna check-out som betallösning.
Digital Marknadsföring
I samband med lanseringen av Essem Designs e-handel hjälpte vi dem att utöka den digitala närvaron genom growth marketing. Arbetet inleddes med en förstudie och workshop där vi tillsammans satte en datadriven strategi för både varumärkeskännedom och försäljning.
Essem Design hade sedan tidigare ett starkt varumärke på den svenska marknaden, genom mångårig försäljning via återförsäljare. Det digitala marknadsföringsarbetet handlar därför om att stötta Essems försäljning hos återförsäljare såväl som i den egna e-handeln, där e-handeln differentierar sig med ett utökat och kompletterande utbud.
Sedan lanseringen har e-handeln växt med ytterligare två fokusmarknader. I samband med detta har vi stöttat upp med målgruppsanalyser och tester för att effektivt kunna möta de nya marknaderna med rätt typ av kommunikation och aktiviteter, i rätt kanaler.
Som långsiktig digital partner stöttar vi Essem Design genom att löpande arbeta med datadrivna aktiviteter och insatser. Det innebär att vi utvecklar och konverteringsoptimerar e-handeln genom UX och SEO, samtidigt som vi ökar varumärkesmedvetenhet och försäljning via paid social och SEM. Dessutom agerar vi strategisk partner i framtagning av målgruppsanpassat innehåll och inom influencer marketing.
Om Essem Design
Essem design utvecklar och tillverkar designad hallinteriör med personlighet, funktionalitet och hållbarhet som ledstjärnor. Rötterna finns i Anderstorp och Essem har en gedigen historia som går tillbaka till 1937.
Essem Design och Toxic har haft ett långt samarbete. Vi vet att de alltid är närvarande och har ett genuint engagemang i vår verksamhetsutveckling. En sådant här projekt är aldrig spikrakt men Toxic håller ens hand hela vägen.
Resultat
En plattform flera marknader. Ordnarna som nu kommer in automatiskt i affärssystemet underlättar för produktion och administration med mindre handpåläggning då flödena nu går helt digitalt. I Norce har Essem skapat dashboards där det går att följa sina KPI:er dagligen som möjliggör enkel uppföljning och kontroll av din e-handel. Vi har satt upp importer av prislistor, valutaregler och fraktrabatter. I amingränssnittet kan du navigera dig smidigt mellan språken och arbeta i PIM:et för dina marknader. Vi har lagt stort fokus på produktsidorna där vi byggt en produktkonfigurator baserat på färg, material och storlek som uppdaterar pris beroende på vilket utförande du väljer.
Toxic hälsar på Essem Design
När du öppnar dörren till Essem Designs kontor i Anderstorp möts du av en atmosfär som känns välkomnande, varm och genomtänkt – precis som de produkter de skapar. Hallen är företagets hjärta och själ och hos Essem Design finns en orubblig tro på att den första platsen du möts av ska vara något alldeles extra. "Hallen är mer än bara en passage; det är en introduktion till allt som väntar," säger VD Robert Bladh när vi slår oss ner bland vackert designade hatthyllor och kroklister.
Har du andra frågor?
Oroa dig inte, du kan ställa din fråga här nere i formuläret.
Fler referenser
Svegro
Toxic presenterar stolt vårt senaste kundcase: en komplett omvandling av svegro.se . Med fokus på modern UX/UI-design, en stabil plattform i Umbraco och innovativa funktioner har vi skapat en digital plattform som inte bara höjer Svegros varumärkeskännedom utan också inspirerar till ett hållbart liv med ekologisk odling. Den nya webbplatsen erbjuder en fördjupad användarupplevelse som speglar den 'wow'-känsla Svegro är kända för.
Ravema
För att effektivisera sin orderhantering och samla sitt stora produktsortiment under eget ägarskap behövde Ravema en komplett e-handelsplattform. Tillsammans med oss på Toxic tog de klivet till en lösning som inte bara är integrerad med deras affärssystem, utan också ger deras kunder en enkel och smidig köpupplevelse.
Isaberg Mountain Resort
Isaberg, en av Sveriges främsta destinationer för friluftsliv och skidåkning, har tillsammans med Toxic utvecklat en modern digital plattform för att stärka sin online-närvaro och optimera kundupplevelsen. Plattformen integrerar flera bokningssystem och anpassar innehållet utifrån säsong, vilket gör det enklare för gäster att hitta och boka aktiviteter. I detta case fokuserar vi på hur den nya lösningen har skapat en smidigare och mer sammanhållen upplevelse för Isabergs besökare året runt.