Hoppa till innehållet

Smålands Turism

Smålands turism har i uppdrag att främja och utveckla besöksnäringen i Jönköpings län. Det gör de bland annat genom marknadsföring, kompetensutveckling och produktutveckling.

Growth Marketing

Growth Marketing

Smålands Turism1
Smålands Turism2

Utmaningen

Smålands Turism sökte en partner som kunde bidra med strategisk kunskap för att hjälpa dom att genom digitala kanaler nå ut med kunskap och inspiration till besöksnäringen i Jönköpings län. De önskade hjälp med både analys och strategi för att kunna fortsätta utveckla sin digitala kommunikation.

Om Smålands Turism

Smålands Turism har i uppdrag att fungera som regionens expertorganisation inom besöksnäringen. De utvecklar och marknadsför turistprodukter, samt utvecklar och främjar turismen genom insatser på regional, nationell och internationell nivå. Syftet är delvis att få fler besökare till Småland men det yttersta målet handlar om att skapa samhällsnytta för de som bor och verkar i regionen.

Lösningen

Projektet inleddes med en digital analys av verksamhetens befintliga kanaler och innehållet som publicerats i dem. För att få en helhetsbild av nuläget genomlystes samtliga aktiva digitala aktiviteter vilket resulterade i dataanalys av Instagram, Facebook, Linkedin och webbplats, samt en övergripande SEO-analys.

Dessa följdes upp med en workshop, där vi tillsammans gick igenom de digitala kanalernas befintliga prestation och framtida potential utifrån verksamhetens målgrupper och målsättningar.

Utöver detta gjorde vi noggranna segmenteringar av Smålands turisms olika målgrupper och tog fram personas för att tydligare kunna kommunicera med olika målgrupper utifrån deras specifika behov, intressen och drivkrafter.

Lösningen blev att stärka Smålands Turisms redan påbörjade arbete med en digital förflyttning av verksamhetens kommunikation, från deras webbsida till de olika sociala kanalerna.  

Med hjälp av den nya strategin arbetar de nu långsiktigt, ett arbete som snabbt kan uppdateras i takt med att både tekniken och målgruppens behov utvecklas.

Idag fortsätter vi att stötta Smålands turism med analysarbete, uppföljning och coachning, så att medarbetarna som arbetar med den digitala kommunikationen snabbt kan identifiera nya behov och testa nya idéer baserade på nya utmaningar hos deras målgrupper.

Smålands Turism3

Resultatet

Resultatet är tydligt och påvisar en effektiviserad tillväxt, ökad räckvidd och ökat engagemang hos målgruppen.

  • Dubblerad räckvidd och engagemang på kundens sociala medier.
  • 21% fler följare inom de olika kanalerna. 
  • Ökningen har skett inom Smålands Turism definierade målgrupper.
  • Tillväxten har skett organiskt, det vill säga utan någon betald annonsering.

Utöver dessa mätbara resultat har Smålands turism lyckats effektivisera och optimera sitt eget arbete genom en tydlig innehållsplanering. Den datadrivna strategin har även underlättat och förbättrat beslutsfattandet, eftersom de numera får en objektiv bild och därav kan ta fullt ut informerade strategiska beslut.

Teamet hos Toxic har varit ett bra stöd i utvecklingen av vår kommunikation i sociala kanaler. Vår strategi har gått från att vara en magkänsla till en tydlig strategi. Och att ha faktiska siffror på att vårt arbete nu når en större del av vår målgrupp gör att vi känner oss peppade att testa nya funktioner och arbetssätt.

- Hanna Jarl, kommunikationsstrateg på Smålands Turism

Har du andra frågor?

Oroa dig inte, du kan ställa din fråga här nere i formuläret.

Fler referenser

Se alla våra referenser

ISABERG R5 220621 3589.CR5 Lowres

Isaberg Mountain Resort

Isaberg, en av Sveriges främsta destinationer för friluftsliv och skidåkning, har tillsammans med Toxic utvecklat en modern digital plattform för att stärka sin online-närvaro och optimera kundupplevelsen. Plattformen integrerar flera bokningssystem och anpassar innehållet utifrån säsong, vilket gör det enklare för gäster att hitta och boka aktiviteter. I detta case fokuserar vi på hur den nya lösningen har skapat en smidigare och mer sammanhållen upplevelse för Isabergs besökare året runt.

Essem Design

Essem Design

Fokus för lanseringen låg på en enkel användarupplevelse med känsla för design i alla led. E-handel är Essems flaggskepps-”butik” där produkthantering, varumärke och historian är lika viktig att lyfta fram.

Stolab

Stolab

Vi har sedan länge haft ett långt samarbete med Stolab och varit deras digitala partner. Samarbetet har nu lett fram till att vi tillsammans med Stolabs inhouse avdelning har skapat en helhetslösning med fokus på långsiktighet.

Jobba Grönt

Jobba Grönt

Jobba Grönt är ett initiativ av Lantbrukarnas Riksförbund och Gröna arbetsgivare och syftar till att locka och inspirera fler att utbilda sig inom det gröna näringslivet. Initialt var uppdraget att hjälpa projekt Jobba Grönt att sprida budskapet om gröna utbildningar.

SIA Glass

SIA Glass

SIA Glass har sedan länge legat i framkant vad gäller kreativ marknadskommunikation. En av utmaningarna var att den gamla webbplatsen inte bar samma utseende och känsla som övrig marknadsföring. Lösningen blev ett enhetligt koncept för varumärket i form av en ny webbplats.

MAX Fridhemsplan Erikaaminoff 2 (1)

Multeral

Multeral har tillsammans med oss på Toxic genomfört ett omfattande projekt för att förenkla och effektivisera sina kunders inköpsprocesser. Resultatet är en digital plattform på Litium som kombinerar hög funktionalitet med en personligt anpassad kundupplevelse.

Svegro

Svegro

Toxic presenterar stolt vårt senaste kundcase: en komplett omvandling av svegro.se . Med fokus på modern UX/UI-design, en stabil plattform i Umbraco och innovativa funktioner har vi skapat en digital plattform som inte bara höjer Svegros varumärkeskännedom utan också inspirerar till ett hållbart liv med ekologisk odling. Den nya webbplatsen erbjuder en fördjupad användarupplevelse som speglar den 'wow'-känsla Svegro är kända för.

JN17 7JN3012

Ravema

För att effektivisera sin orderhantering och samla sitt stora produktsortiment under eget ägarskap behövde Ravema en komplett e-handelsplattform. Tillsammans med oss på Toxic tog de klivet till en lösning som inte bara är integrerad med deras affärssystem, utan också ger deras kunder en enkel och smidig köpupplevelse.

Miller638x808px City Studio11

Miller Badrum

Vi presenterar stolt vår omfattande lösning för Miller Badrums nya digitala plattform. Med Litium CMS, PIM och Commerce har vi skapat en mobilanpassad och dynamisk e-handelslösning som gör det enkelt för kunder att konfigurera badrumsmöbler och utforska ett brett produktutbud. Den nya plattformen effektiviserar Miller Badrums produkt- och innehållshantering samtidigt som den stärker varumärkets närvaro och skapar en inspirerande upplevelse för både nordiska och brittiska kunder.

734

Furhoffs

Furhoffs Rostfria behövde en modern B2B e-handelsplattform som kunde hantera komplexa produktkonfigurationer och effektivisera orderflöden. Toxic utvecklade en skräddarsydd lösning baserad på Litium med integration mot affärssystemet Monitor G5 som bland annat löser automatiserad hantering av priser, lagersaldo och kundspecifika avtal. Resultatet är en skalbar, e-handel med förbättrad UX, snabbare orderhantering och sökmotoroptimerad produktstruktur – anpassad för industriell försäljning online.

Blaklinten 1

Pulsen Fastigheter

Pulsen Fastigheter behövde en ny webbplats som bättre speglade deras verksamhet och engagemang för Borås. Med en ny, modern och flexibel lösning i Umbraco har de nu en plattform som är enkel att uppdatera och ger en bättre användarupplevelse för både hyresgäster och besökare.

3D3A5615

Gnosjö Automatsvarvning

Gnosjö Automatsvarvning har inlett ett digitaliseringsprojekt med oss på Toxic för att utveckla System ONE – en plattform som ska effektivisera interna processer och komplettera företagets befintliga system för att möta framtida behov. Som första steg är nu en närvaromodul i drift, vilken förbättrar säkerheten och effektiviteten i verksamheten. I detta case fokuserar vi på hur detta delprojekt inom System ONE har hjälpt Gnosjö Automatsvarvning att digitalisera sin närvarohantering.

Free Macbook Pro 1

Vestum

Vestum, en industrikoncern inom hållbar och samhällskritisk infrastruktur, behövde effektivisera hanteringen av rapporter och pressmeddelanden. Genom att bygga deras webbplats i Umbraco och integrera med Modular Finance skapade vi en lösning som sparar tid, höjer säkerheten och ger en smidig användarupplevelse. Vi arbetar även kontinuerligt med att vidareutveckla webbplatsen för att möta Vestums växande behov och säkerställa att den alltid håller högsta standard.

Lantbrukarnas Riksförbund

Lantbrukarnas Riksförbund (LRF)

När vi fick uppdraget att bygga om Lantbrukarnas Riksförbunds (LRF) nuvarande webb började vi bena ut vilka utmaningar LRF såg med befintlig webbplats och vart fokus skulle ligga på den nya webbplatsen.

Distributionsbil Varsego 1

Varsego

Varsego, en rikstäckande grossist inom glass och livsmedel, behövde en snabb och användarvänlig B2B e-handel för att hantera komplexa beställningar från återförsäljare. Toxic utvecklade en skräddarsydd lösning på e-handelsplattformen Litium med integration mot deras affärsystem för realtidsuppdatering av priser, lagersaldo och kundspecifika villkor. Vidare byggdes den nya sajten med stort fokus på UX-design där en SEO-, och CRO-analys ligger till grund för den slutgiltiga designen och utvecklingen.

UK Titles

Readly

Readly stod inför utmaningar med hög arbetsbelastning på sin marknadsavdelning och upptäckte oss via Designakuten. Trots en stark intern avdelning behövde de extern hjälp för att hantera sina större kampanjer och där klev vi på Toxic in för att stötta. Vi producerade en film för deras sommarkampanj med målet att öka kundkonverteringen och nå ut till en bredare publik.

Safeline

SafeLine

SafeLine, Europas ledande tillverkare av hissäkerhetsprodukter, stod inför utmaningar med sin gamla e-handelsplattform. Toxic och SafeLines långtgående samarbete fortgick och tillsammans skapades en ny, automatiserad och användarvänlig webbplats, byggd i Litium. Den nya lösningen har effektiviserat verksamheten och stöttar nu SafeLines tillväxt på internationella marknader.

Swede Wheel3

Swede-Wheel

Swede-Wheel hade en vision om att skapa en ny webb som visualiserade deras produkter på ett tydligt och inspirerande sätt för sina kunder. De ville med webben spegla sin framtidsvision, därmed har webben i sin helhet fått ett rejält lyft gällande design, struktur-och UX.

Länsförsäkringar Fastighetsförmedling

Länsförsäkringar Fastighetsförmedling

Vi är stolta över vårt långa och framgångsrika samarbete med Länsförsäkringar Fastighetsförmedling, som vi har haft förmånen att arbeta med sedan 2016. Tillsammans har vi skapat en modern webbplats byggd i Umbraco, med fokus på användarvänlighet, snygg paketering av objektinformation och kontinuerliga förbättringar. Vårt gemensamma arbete präglas av innovation och långsiktighet, alltid med användarnas behov i centrum.

Jönköping Teater1

Jönköpings Teater

Anledningen till att projektet initierades var att Destination Jönköping under en längre tid administrerat flertalet webbplatser, som legat i olika lösningar, på olika CMS. Detta har skapat en intern sårbarhet som gjort det svårt att förvalta och utveckla sajterna enligt önskan.

Jönköping Konsert Och Kongress1

Jönköping Konsert & Kongress

Anledningen till att projektet initierades var att Destination Jönköping under en längre tid administrerat flertalet webbplatser, som legat i olika lösningar, på olika CMS.