Hoppa till innehållet
Henric Herobild

7 Snabba med Henric, Webbutvecklare

Med en bakgrund i klädbranschen och ett stort intresse för design och musik, har Henric hittat sitt kall inom webbutveckling. Nyligen köpte han hus och flyttade hem till Bankeryd där han lever 60-talshusdrömmen med sin sambo. Möt Henric i denna intervju där han delar med sig av sina insikter om hur han följde sin passion och bytte karriär.

Du jobbar som Webbutvecklare på Toxic. Vad innebär det? 

Jag fokuserar främst på frontend, vilket gör mig till en slags systemutvecklare eller webbutvecklare, även om jag själv föredrar att kalla mig frontendutvecklare. I vanliga termer handlar det om att skapa grafiska interface för att använda olika system, allt från appar till webbplatser. Det innebär i grunden det grafiska som kopplas till en bakomliggande backend eller databas. I stora drag handlar mitt arbete om att bygga system och integrera dem med ett grafiskt interface.

Kan du beskriva hur en typisk arbetsdag ser ut för dig?

Ja, det är ganska varierande, men om det finns några fasta rutiner så börjar dagen oftast med en kopp kaffe. Sedan har vi ett Teams-möte där vi går igenom dagens uppgifter, diskuterar händelser från kvällen innan eller något som är tidskänsligt. Annars arbetar jag vanligtvis med ett projekt på egen hand och följer min egen planering. Hur dagen ser ut beror mycket på balansen mellan möten och tid för att programmera. Sammanfattningsvis kan man säga att en typisk dag innefattar kaffe, Teams-möte och programmering.

Hur kom du in på den här banan?

Det var verkligen en slump. Ursprungligen kommer jag från klädbranschen och har alltid haft ett brinnande intresse för musik, vilket ledde till att jag ägnade mig åt musikproduktion på fritiden. Med tiden blev jag alltmer fascinerad av att vara kreativ med datorer. Sedan provade jag på programmering och fann det både intressant och roligt. Det var den erfarenheten som verkligen fick mig att byta bana i livet, från klädbranschen till mitt nuvarande fokus. Det var ingen noggrant planerad förändring. Jag hade ingen tekniskt inriktad omgivning och mina vänner var inte särskilt teknikintresserade. Så det var verkligen musiken som ledde mig hit, vilket kanske är lite oväntat. Det är befriande att få använda huvudet på ett annat sätt. Tidigare behövde jag inte ha mattekunskaper för att klara mitt jobb, men nu är det viktigt att vara lite skolad. Det var egentligen därför jag ville lämna klädbranschen. Jag kände att det blev nästan uteslutande socialt där, åtminstone med det jag sysslade med. Nu är det skönt att få tänka och lösa problem – det är just det som är så roligt.

Berätta om något som du är lite extra stolt över gällande din yrkesroll.

Det är en knepig fråga. Jag har inte jobbat med detta så länge än, så jag har inte hunnit göra några stora bedrifter som får en att tänka "wow, det här var grymt". Men för mig handlar det mer om att förvandla en idé till verklighet. Till skillnad från en backend-utvecklare, där arbetet kan kännas lite abstrakt eftersom man inte ser resultatet direkt, är det viktigt för mig som frontend-utvecklare att skapa något som kunden kan interagera med. Det handlar om att underlätta kommunikationen mellan människa och maskin. Det låter kanske klichéartat, men det är en central del av att vara frontend-utvecklare – att se till att det som skapas känns användbart. Jag är stolt över att kunna bidra till att göra tekniken mer tillgänglig för människor som kanske inte har den tekniska kunskapen själva.

Hur blir man en riktigt vass webbutvecklare?

Jag tror att oavsett vilket område det gäller är nyfikenhet avgörande. Man bör aldrig vara helt nöjd. Det är viktigt att ständigt sträva efter att lära sig mer och reflektera över sitt arbete - vad man har gjort bra och vad man kunde ha gjort annorlunda. Eftersom allt förändras konstant måste man vara nyfiken för att hänga med i utvecklingen. Att stå för sina idéer är en viktig del; även om en idé kan vara dålig, kan den vid nästa tillfälle i stället passa väldigt bra. Det handlar om att våga ta plats, ställa frågor och be om hjälp när det behövs. Det är en del av att aldrig riktigt bli helt nöjd och sträva efter förbättring.

Vad gör du för att fortsätta växa och utvecklas inom din yrkesroll?

Det är precis som jag nämnde tidigare. Efter varje projekt går jag tillbaka och granskar vad som kunde ha gjorts annorlunda, och jag gör anteckningar om olika punkter att tänka på. Jag har också en "att göra"-lista med saker jag vill utforska för att inte fastna i samma mönster. Sen vill jag lyfta fram något som man ofta hör i skolan men kanske inte tar på allvar då – konsten att kommunicera. Att vara en bra kommunikatör underlättar så mycket i arbetslivet. Det handlar inte bara om att prata tydligt, utan även att ha ett perspektiv mot sig själv att alla förstår inte det du pratar om, så man kan bolla om orden lite. Att kunna anpassa sitt språk efter sin publik är en utmaning, men också en av de viktigaste uppgifterna i det dagliga arbetet, både gentemot kunder och kollegor.

Till sist – vad är det bästa med att jobba som webbutvecklare på Toxic?

Det är en lite klurig fråga, men jag tror att det har mer att göra med arbetsplatsen än själva rollen i sig. Jag har haft turen att hamna på ett företag med underbara människor. Det är en härlig blandning av olika personligheter. På Toxic handlar det inte bara om vilken roll man har, utan att man faktiskt jobbar på Toxic. Jag har fått möjligheten att arbeta med en mängd olika projekt, varav många har varit både spännande och utmanande. En stor fördel är den flexibilitet som kommer med att kunna arbeta hemifrån, särskilt som nu när jag behöver lösa en vattenläcka hemma. Men i stort handlar det om Toxic som företag och människorna jag får arbeta tillsammans med. Det är det som verkligen gör skillnad.

Läs mer

Se alla våra nyheter

Möt Hannes J R Hero 3

Om Oss

7 snabba med Hannes, webbutvecklare

Lär känna idrottspappan och webbutvecklaren Hannes, som tog vägen via lärarutbildningen, vidare till industrin för att sedan landa in i rollen som webbutvecklare på Toxic. En roll han trivs väldigt bra i.

Bildbank 19

Blogg

Utmaningar och lösningar inom B2B e-handel

Den digitala transformationen fortsätter i snabb utvecklingstakt att omforma affärsvärlden. Detta innebär att B2B-företag står inför unika utmaningar inom e-handel. Att förstå och övervinna dessa utmaningar är avgörande för att kunna dra nytta av de möjligheter som digital försäljning erbjuder. I det här blogginlägget sätter vi ljuset på några utmaningar och lösningar för dig som verkar inom B2B e-handel.

Daniel Herobild 1

Om Oss

7 Snabba med Daniel, Tech Lead & Webbutvecklare

Daniel har stenkoll på allt som gäller Umbraco och är en nyckelspelare i webbteamen på Toxic. Utöver att vara en vass webbutvecklare är han även en hängiven sportentusiast med intresse för allt från baseboll till fotboll. Möt Daniel, en av Toxics främsta Umbraco-experter.

2021 Kläppen Ski Resort Kids 007

Nyhet

Kläppen Ski Resort väljer Toxic för att bygga ny webbplats i Umbraco Cloud

Kläppen Ski Resort satsar på en ny, modern webbplats i Umbraco Cloud för att skapa en mer anpassningsbar digital upplevelse. Webbplatsen ska ge besökarna rätt information i rätt tid, spegla anläggningens utbud och säsongsskiftningar, samt integreras med bokningssystemet för en smidig och sammanhängande kundresa – oavsett om gästen redan är på plats i Kläppen eller planerar sitt besök.

3D3A6466 1

Nyhet

Vårt team har vuxit – träffa våra sex nya medarbetare!

Vi är så glada att få välkomna sex nya medarbetare till Toxic! Möt Peter, Emma B, Josef, Petter, Linus och Emma R – ett härligt gäng som tillsammans stärker vårt team med värdefull kompetens och driv.

Toxic Bildbank 240418 9

Blogg

Få ut mer av din SEO – enkla justeringar för bättre synlighet

Vill du att fler ska hitta din webbplats? Här är några praktiska SEO-tips som du kan börja med redan idag för att öka din synlighet och ge din digitala närvaro en skjuts.

DSCF5856 Imperial 810 LGB

Nyhet

Toxic inleder nytt samarbete med KABE

Vi har inlett ett spännande samarbete med KABE, en av Sveriges främsta tillverkare av husvagnar och husbilar. Som en del av samarbetet utvecklar vi en ny webbplats i Umbraco – en plattform som ska spegla KABEs premiumkänsla och samtidigt göra det enklare för både besökare och redaktörer att navigera och hantera innehåll.

IMG 3725

Blogg

Effektiv annonsering med Google Ads: Tips för ökad synlighet och försäljning

Digital annonsering förändras snabbt och för att ligga steget före krävs en strategi som kombinerar data, kreativitet och kontinuerlig optimering. Här delar vi med oss av viktiga insikter och strategier för att maximera effekten av din Google Ads-annonsering, som gör att du får ut mesta möjliga av din budget.

IMG 3643

Blogg

Skapa en kraftfull e-handelslösning med Umbraco Storefront och Norce e-handelsplattform

I en tid där e-handeln utvecklas snabbt är det avgörande att ha en flexibel, skalbar och användarvänlig plattform. För företag som hanterar stora produktkataloger och komplexa produktvariationer är kombinationen av Umbraco Storefront och Norces e-handelsmotor en vinnande lösning.

Mockup

Nyhet

Vi är live med webb för AmpSociety – en del av ChargeNode Group

ChargeNode Group tar ett nytt spännande steg framåt med lanseringen av AmpSociety – ett nytt bolag och varumärke med fokus på framtidens laddlösningar för elbilar. AmpSociety är en del av ChargeNode Group och lanserar det nya laddsystemet Amp5. Tillsammans med oss på Toxic har de nu lanserat en helt ny produkt- och varumärkeswebb, byggd på Litium, som lägger grunden för fortsatt framgång.

Emeliek 3X2

Om Oss

7 snabba med Emelie, affärsutvecklare på Toxic

Möt Emelie, affärsutvecklare på Toxic. När hon inte är upptagen med att skapa affärsmöjligheter och bygga relationer med kunder tillbringar hon dagarna med sina tre barn, njuter av lugna stunder i trädgården eller letar efter unika fynd på loppis. På jobbet navigerar hon smidigt mellan möten med kunder och interna diskussioner, alltid redo att skapa skräddarsydda lösningar och utveckla starka, långsiktiga relationer.

3D3A5091

Nyhet

Toxic tar nästa steg för ökad kundnöjdhet – stärker organisationen med Customer Success Manager

Den digitala byrån Toxic tillsätter Jessica Holmberg Ludvigsson som Customer Success Manager för att stärka kundupplevelsen och bygga långsiktiga relationer. Jessica kommer ansvara för att skapa en närmare dialog med kunderna och se till att deras feedback blir en central del av företagets utveckling.

3D3A51591

Blogg

Spårbarhet och digitala produktpass – Ekodesignförordningens påverkan på små och medelstora företag

Digitala produktpass (DPP) är på väg att bli en ny standard inom EU, med målet att förbättra hållbarheten hos produkter och öka transparensen i värdekedjan. För små och medelstora företag innebär detta både utmaningar och möjligheter. Här går vi igenom vad digitala produktpass innebär, hur de påverkar företag och hur lösningar som PIM-system kan underlätta omställningen.

Toxic GBG Bildbank 240424 LOW 55

Blogg

Umbraco jämfört med andra CMS – G2-rapporten visar vad användarna säger

Att välja rätt CMS är ett viktigt beslut och att höra vad verkliga användare tycker kan göra valet enklare. G2, en ledande recensionsplattform för mjukvara, har samlat in över 750 recensioner av Umbraco och jämfört det med fem andra populära CMS. I den här rapporten får du insikter i vad som gör Umbraco till ett populärt val.

Astern 1

Nyhet

Pulsen Group väljer Toxic som en av sina digitala partners

Pulsen Group, en familjeägd bolagskoncern där flera av bolagen arbetar inom IT, har ingått ett samarbetsavtal med oss på Toxic för att ta två av sina webbplatser till nästa nivå.

Toxic GBG Bildbank 240424 LOW 53

Blogg

Effektiv mediehantering - få din webbplats att prestera på topp

Har du funderat på hur felaktig filhantering kan påverka både prestanda och användarupplevelse på din webbplats? Mediehantering innebär många utmaningar – från filstorlek och format till tillgänglighet och lagring. Här har vi samlat våra bästa tips för att göra din webbplats snabbare och mer användarvänlig genom bra mediehantering.

A3 Finn Fem Tillgänglighetsfel (2)

Nyhet

Finn fem tillgänglighetsfel - Vinn en gratis tillgänglighetsanalys av din webbplats

Är er webbplats tillgänglig för alla användare? Nu ger vi på Toxic er chansen att ta reda på det – och samtidigt få möjlighet att vinna en tillgänglighetsanalys, helt gratis!

3D3A5274 2

Nyhet

Vi hälsar fyra nya kollegor välkomna till Toxic

Vi är glada att kunna presentera fyra nya stjärnor till vårt team på Toxic - Karl, Hannah, Kristian och Dennis. Läs vidare för att lära känna dem lite bättre och få en inblick i vad de ser fram emot i sina nya roller.

3D3A4853

Nyhet

Team Accessibility: Experterna bakom tillgängliga och inkluderande digitala lösningar

På Toxic sätter vi tillgänglighet i fokus. Det är inte bara en del av processen, utan en grundpelare i hur vi skapar lösningar som fungerar för alla, oavsett förutsättningar. Toxic ska vara bäst i branschen och leda utvecklingen framåt. Här spelar Team Accessibility, under ledning av Alice och Linnéa, en central roll.

Toxic GBG Bildbank 240424 LOW 3

Blogg

Därför är Umbraco det smarta CMS-valet för ditt företag

Att välja rätt CMS kan kännas överväldigande med den uppsjö av alternativ som finns på marknaden. Därför har vi gjort det enkelt för dig. Vi har samlat 12 punkter som förklarar varför Umbraco är det bästa CMS:et för ditt företag.

3D3A4787

Nyhet

Kom på Sveriges första Umbracokalas

Toxic, i samarbete med Umbraco och Obviuse, arrangerar en heldagskonferens den 23 oktober för att samla utvecklare och umbracofantaster för att utforska och fira allt som Umbraco har att erbjuda. Det blir en dag fylld av inspirerande talare, det senaste inom Umbraco och härlig gemenskap – ett kalas du inte vill missa, och här är din inbjudan!