Hoppa till innehållet
Karl Hero Min 2

7 snabba med Karl, webbutvecklare på Toxic

Möt Karl, webbutvecklaren som alltid har en finurlig kommentar att bjuda på och som sprider glädje vart han än går. Karl växte upp i Sveriges tråkigaste kommun, vilket fick honom att vända sig till datorernas värld och bli en full time datanörd. Essunga kommun – vi är er evigt tacksamma.

Hej Karl! Du jobbar som webbutvecklare på Toxic. Vad innebär det? 

Det innebär kort och gott att jag utvecklar och underhåller webbplatser. Jag sitter primärt med frontendutveckling, vilket innebär att jag utvecklar det som användaren ser och interagerar med på en webb.

Kan du beskriva hur en typisk arbetsdag ser ut för dig?

Jag svänger in till kontoret vid frukost – ja, vi har lyxigt nog gemensam frukost varje morgon på kontoret. Därefter har jag möte med mitt team där vi går igenom dagens planering och prioriterar och fördelar uppgifter som behöver lösas. Vissa dagar har jag möte med kund. Andra dagar har jag fler interna möten men den mesta tiden lägger jag så klart på att utveckla tekniska lösningar i de projekt jag är involverad i. Sen är så klart en stor hobby att vinna över mina kollegor Elaine och Johnny i pingis också. Det brukar hända en typiskt vanlig dag.

Hur kom du in på den här banan?

I grunden är jag en stor datanörd. Jag växte dessutom upp på landet i Sveriges tråkigaste kommun Essunga (kommunen blev faktiskt officiellt utsedd till det 2016). Det fanns liksom inte så mycket att göra så jag hängde mycket på internet och därifrån växte intresset. Jag valde sedan att plugga naturvetenskap på gymnasiet för att jag skulle bli maskiningenjör, hade jag bestämt. Sagt och gjort började jag plugga maskiningenjör men på min första praktikdag insåg jag att det var det tråkigaste jag gjort så jag bestämde mig där och då för att byta spår. Jag hade i mina tidigare dagar byggt några hobbyhemsidor men tyckte redan som väldigt ung att det var kul så jag gick på det spåret och började plugga grafisk design och webbutveckling på Jönköpings Tekniska Högskola. Det var love at first sight och här är vi idag.

Berätta om något som du är lite extra stolt över.

Wow, vart ska jag börja – det finns ju så mycket…haha (jag skojar). Nej men på riktigt så är jag stolt över att vi på Toxic jobbar med den senaste tekniken. Branschen vi verkar inom utvecklas väldigt snabbt och det känns roligt att vi alltid ser till att ligga i framkant.

Hur blir man en bra webbutvecklare?

De viktigaste faktorerna tror jag är prestigelöshet och nyfikenhet. Har du en vilja att lära av andra och en nyfikenhet som gör att du alltid strävar efter att bli bättre kommer du komma långt och bli en riktigt bra utvecklare. Förutsatt att du övar, övar och övar också, såklart.

Vad är dina största styrkor?

Jag har lätt för att lyssna på människor, vilket är viktigt i en roll där man arbetar nära båda kund och andra kollegor.

Till sist – vad är det bästa med att jobba som webbutvecklare på Toxic?

Den största styrkan hos Toxic är människorna. När en vän eller bekant frågar hur jag trivs på jobbet brukar jag svara att bland mina drygt 60 kollegor finns det inte en enda person jag inte tycker om. Det är helt fantastiskt. Sen är det så klart lyxigt att jag får betalt för att göra något som jag tycker är så kul. Det är liksom typ som att lösa pussel. Och det får jag betalt för att göra.

Läs mer

Se alla våra nyheter

Stefan Sörell Nyhet Hero 1

Om Oss

7 snabba med Stefan, projektledare

Med ett stort intresse för människor och teknik utgör Stefan den perfekta projektledaren på Toxic. Med stor tillit från kunder och kollegor styr Stefan projektledarskutan med varm hand och för projekt efter projekt i hamn med excellens. Ta reda på mer om Stefans roll som projektledare och hans bästa tips för att utvecklas i rollen i den här intervjun!

IMG 3750 (Kopia)

Om Oss

7 snabba med Adisa, Social Media Specialist på Toxic

I den här intervjun möter vi Adisa från vårt Growth Marketing-team. Med fokus på teknik, analys och data kombinerar hon pricksäckra strategier med operativt arbete och säkerställer därmed att våra kunders digitala närvaro ökar. Läs mer om Adisas jobb som sociala medier-specialist i nedan intervju.

Tobias J Hero 1

Om Oss

7 snabba med Tobbe, lösningsarkitekt på Toxic

I denna intervju möter vi nyfikna och ständigt på jakt efter mer-kollegan Tobias som är specialist på Litium och som brinner för teknik i allmänhet. Läs mer om livet som lösningsarkitekt ur Tobbes perspektiv här nedan.

2021 Kläppen Ski Resort Kids 007

Nyhet

Kläppen Ski Resort väljer Toxic för att bygga ny webbplats i Umbraco Cloud

Kläppen Ski Resort satsar på en ny, modern webbplats i Umbraco Cloud för att skapa en mer anpassningsbar digital upplevelse. Webbplatsen ska ge besökarna rätt information i rätt tid, spegla anläggningens utbud och säsongsskiftningar, samt integreras med bokningssystemet för en smidig och sammanhängande kundresa – oavsett om gästen redan är på plats i Kläppen eller planerar sitt besök.

3D3A6466 1

Nyhet

Vårt team har vuxit – träffa våra sex nya medarbetare!

Vi är så glada att få välkomna sex nya medarbetare till Toxic! Möt Peter, Emma B, Josef, Petter, Linus och Emma R – ett härligt gäng som tillsammans stärker vårt team med värdefull kompetens och driv.

Toxic Bildbank 240418 9

Blogg

Få ut mer av din SEO – enkla justeringar för bättre synlighet

Vill du att fler ska hitta din webbplats? Här är några praktiska SEO-tips som du kan börja med redan idag för att öka din synlighet och ge din digitala närvaro en skjuts.

DSCF5856 Imperial 810 LGB

Nyhet

Toxic inleder nytt samarbete med KABE

Vi har inlett ett spännande samarbete med KABE, en av Sveriges främsta tillverkare av husvagnar och husbilar. Som en del av samarbetet utvecklar vi en ny webbplats i Umbraco – en plattform som ska spegla KABEs premiumkänsla och samtidigt göra det enklare för både besökare och redaktörer att navigera och hantera innehåll.

IMG 3725

Blogg

Effektiv annonsering med Google Ads: Tips för ökad synlighet och försäljning

Digital annonsering förändras snabbt och för att ligga steget före krävs en strategi som kombinerar data, kreativitet och kontinuerlig optimering. Här delar vi med oss av viktiga insikter och strategier för att maximera effekten av din Google Ads-annonsering, som gör att du får ut mesta möjliga av din budget.

IMG 3643

Blogg

Skapa en kraftfull e-handelslösning med Umbraco Storefront och Norce e-handelsplattform

I en tid där e-handeln utvecklas snabbt är det avgörande att ha en flexibel, skalbar och användarvänlig plattform. För företag som hanterar stora produktkataloger och komplexa produktvariationer är kombinationen av Umbraco Storefront och Norces e-handelsmotor en vinnande lösning.

Mockup

Nyhet

Vi är live med webb för AmpSociety – en del av ChargeNode Group

ChargeNode Group tar ett nytt spännande steg framåt med lanseringen av AmpSociety – ett nytt bolag och varumärke med fokus på framtidens laddlösningar för elbilar. AmpSociety är en del av ChargeNode Group och lanserar det nya laddsystemet Amp5. Tillsammans med oss på Toxic har de nu lanserat en helt ny produkt- och varumärkeswebb, byggd på Litium, som lägger grunden för fortsatt framgång.

Emeliek 3X2

Om Oss

7 snabba med Emelie, affärsutvecklare på Toxic

Möt Emelie, affärsutvecklare på Toxic. När hon inte är upptagen med att skapa affärsmöjligheter och bygga relationer med kunder tillbringar hon dagarna med sina tre barn, njuter av lugna stunder i trädgården eller letar efter unika fynd på loppis. På jobbet navigerar hon smidigt mellan möten med kunder och interna diskussioner, alltid redo att skapa skräddarsydda lösningar och utveckla starka, långsiktiga relationer.

3D3A5091

Nyhet

Toxic tar nästa steg för ökad kundnöjdhet – stärker organisationen med Customer Success Manager

Den digitala byrån Toxic tillsätter Jessica Holmberg Ludvigsson som Customer Success Manager för att stärka kundupplevelsen och bygga långsiktiga relationer. Jessica kommer ansvara för att skapa en närmare dialog med kunderna och se till att deras feedback blir en central del av företagets utveckling.

3D3A51591

Blogg

Spårbarhet och digitala produktpass – Ekodesignförordningens påverkan på små och medelstora företag

Digitala produktpass (DPP) är på väg att bli en ny standard inom EU, med målet att förbättra hållbarheten hos produkter och öka transparensen i värdekedjan. För små och medelstora företag innebär detta både utmaningar och möjligheter. Här går vi igenom vad digitala produktpass innebär, hur de påverkar företag och hur lösningar som PIM-system kan underlätta omställningen.

Toxic GBG Bildbank 240424 LOW 55

Blogg

Umbraco jämfört med andra CMS – G2-rapporten visar vad användarna säger

Att välja rätt CMS är ett viktigt beslut och att höra vad verkliga användare tycker kan göra valet enklare. G2, en ledande recensionsplattform för mjukvara, har samlat in över 750 recensioner av Umbraco och jämfört det med fem andra populära CMS. I den här rapporten får du insikter i vad som gör Umbraco till ett populärt val.

Astern 1

Nyhet

Pulsen Group väljer Toxic som en av sina digitala partners

Pulsen Group, en familjeägd bolagskoncern där flera av bolagen arbetar inom IT, har ingått ett samarbetsavtal med oss på Toxic för att ta två av sina webbplatser till nästa nivå.

Toxic GBG Bildbank 240424 LOW 53

Blogg

Effektiv mediehantering - få din webbplats att prestera på topp

Har du funderat på hur felaktig filhantering kan påverka både prestanda och användarupplevelse på din webbplats? Mediehantering innebär många utmaningar – från filstorlek och format till tillgänglighet och lagring. Här har vi samlat våra bästa tips för att göra din webbplats snabbare och mer användarvänlig genom bra mediehantering.

A3 Finn Fem Tillgänglighetsfel (2)

Nyhet

Finn fem tillgänglighetsfel - Vinn en gratis tillgänglighetsanalys av din webbplats

Är er webbplats tillgänglig för alla användare? Nu ger vi på Toxic er chansen att ta reda på det – och samtidigt få möjlighet att vinna en tillgänglighetsanalys, helt gratis!

3D3A5274 2

Nyhet

Vi hälsar fyra nya kollegor välkomna till Toxic

Vi är glada att kunna presentera fyra nya stjärnor till vårt team på Toxic - Karl, Hannah, Kristian och Dennis. Läs vidare för att lära känna dem lite bättre och få en inblick i vad de ser fram emot i sina nya roller.

3D3A4853

Nyhet

Team Accessibility: Experterna bakom tillgängliga och inkluderande digitala lösningar

På Toxic sätter vi tillgänglighet i fokus. Det är inte bara en del av processen, utan en grundpelare i hur vi skapar lösningar som fungerar för alla, oavsett förutsättningar. Toxic ska vara bäst i branschen och leda utvecklingen framåt. Här spelar Team Accessibility, under ledning av Alice och Linnéa, en central roll.

Toxic GBG Bildbank 240424 LOW 3

Blogg

Därför är Umbraco det smarta CMS-valet för ditt företag

Att välja rätt CMS kan kännas överväldigande med den uppsjö av alternativ som finns på marknaden. Därför har vi gjort det enkelt för dig. Vi har samlat 12 punkter som förklarar varför Umbraco är det bästa CMS:et för ditt företag.

3D3A4787

Nyhet

Kom på Sveriges första Umbracokalas

Toxic, i samarbete med Umbraco och Obviuse, arrangerar en heldagskonferens den 23 oktober för att samla utvecklare och umbracofantaster för att utforska och fira allt som Umbraco har att erbjuda. Det blir en dag fylld av inspirerande talare, det senaste inom Umbraco och härlig gemenskap – ett kalas du inte vill missa, och här är din inbjudan!

    Kontakt

    Letar du efter en partner som kan översätta din vision till digitala lösningar? Med över två decennier i branschen har vi expertisen som krävs.

    Kontakta oss

    Jobba hos oss

    Vill du ha kul på jobbet, ha en bra balans mellan arbetsliv och privatliv och jobba hos en arbetsgivare som bryr sig, på riktigt. Då ska du söka dig till oss på Toxic.

    Jobba hos oss

    Support

    Är det något som strular? Kontakta våra supporthjältar så hjälper de dig med lösningar.

    Support