Hoppa till innehållet
IMG 3667

Den digitala kundtjänsten

Vi förklarar hur chatbottar fungerar som ett hjälpmedel i den digitala kundtjänsten.

Idag vill våra kunder att det ska gå fort att få hjälp när de stöter på problem och de kontaktar inte företagen enbart via traditionell kundtjänst längre. De har blivit mer digitala och vill få svar på sin fråga på några sekunder. De ställer högre krav på att få bra svar, det ska vara professionellt, personligt, tillgängligt och proaktivt. Därför är AI (artificiell intelligens) och chatbottar allt vanligare för att digitalisera och automatisera kunddialogen.

Idag är det viktigt att man tar väl hand om kunden och ger dem en bra kundupplevelse när de kontaktar företag i olika kanaler. Det gäller att vara där kunderna är och ge dem en positiv kundupplevelse när vi blir allt mer digitala.

En chatbot kan vara ett hjälpmedel att digitalisera företaget och ge kunden en bra och snabbare upplevelse. Men man ska inte tro att enbart avancerad teknik är vägen till framgång. En chatbot är ett hjälpmedel att snabbare, enklare lösa en uppgift bättre än en alternativ process. För det behövs ha en god kundinsikt. Veta vart kunderna vill hitta chatten, vilka frågor de vill få svar på och var det ska vara en maskin som svarar istället för en människa, samt hur kunden skulle vilja att chatbotten skulle kommunicera med dem.

Ta hand om kunden och meddela att det är en chatbot de kommunicerar med. En chatbot kommer inte kunna besvara alla frågor, men väldigt många. Då den inte kommer kunna besvara frågorna kunden ställer, ge kunden möjlighet att omformulera frågan eller skicka dem vidare till en kundtjänstmedarbetare för en direkt kontakt.

Vad företag behöver tänka på vid uppstart av är vilka behov chatbotten ska fylla, vad ska den göra? Till att börja med bör de vara enkla och standardiserade uppgifter en chatbot kan sköta på ett enkelt sätt för båda parter, som till exempel att svara på vanliga frågor i FAQ.

Så fungerar en chatbot

Det finns olika varianter av chatbottar, dels den enklare varianten med kommandobaserade dialogrobotar som ger ett i förväg angivet svar på frågan. Den är begränsad. Medan de självlärande chatbottarna, som använder AI (artificiell intelligens) för att tolka frågor och ge passande svar. Det finns för- och nackdelar med en AI-bot, dels är den bra då den är självlärande och lär sig snabbt, men det finns en risk att man inte kan kontrollera allt den lär sig och ger ut ett felaktigt svar.

Tekniskt skulle man lägga sig någonstans mellan den kommandobaserade- och självlärande chatbotten. Kombinerar man förmågan att lära sig förstå kunden och med fördefinierat svar i ett dialog- eller beslutsträd kan man få en chatbot som klarar av att besvara de flesta kundfrågorna som kommer in.

Det är ofta enkelt att komma igång utan större investering. Bit för bit kan man bygga upp chatbottens kompetens när ramverket är på plats. Vad man inte bör glömma är att chatbotten blir företagets ansikte utåt och för att investeringen i en chatbot ska bli lönsam, sker det först när kunderna börjar använda tjänsten istället för att använda den traditionella kundtjänsten.

Läs mer om hur vi kan hjälpa ditt företags behov. 👈

Läs mer

Se alla våra nyheter

Bildbank 76

Blogg

Skapa formulär som får dina kunder att konvertera

Ska jag behöva tänka på designen av mina formulär också? Ja, så klart. Det är faktiskt oftast där dina kunder väljer att ta action, så se till att dina formulär håller hög UX/UI-standard.

Blockbild Test 1280X765px

Nyhet

Toxic lanserar ny kundportal för Bevent Rasch

Med den nya kundportalen får ventilationsföretaget Bevent Rasch en digital säljportal som samtidigt effektiviserar kundens arbete. Allt genom att öka tillgängligheten, spara tid för användaren och erbjuda full insikt kring offerter, beställningar, projekt och leveranser.

Toxic GBG Bildbank 240424 LOW 13

Guide

Så här kommer du i gång med Growth Marketing

I den här guiden får du veta mer om vad Growth Marketing är och hur tekniken hjälper dig att lyckas med din digitala tillväxt. Guiden riktar sig till dig som vill öka antalet följare, kunder, engagemang, räckvidd eller på annat sätt nå ut till fler. Ladda ner guiden gratis!

2021 Kläppen Ski Resort Kids 007

Nyhet

Kläppen Ski Resort väljer Toxic för att bygga ny webbplats i Umbraco Cloud

Kläppen Ski Resort satsar på en ny, modern webbplats i Umbraco Cloud för att skapa en mer anpassningsbar digital upplevelse. Webbplatsen ska ge besökarna rätt information i rätt tid, spegla anläggningens utbud och säsongsskiftningar, samt integreras med bokningssystemet för en smidig och sammanhängande kundresa – oavsett om gästen redan är på plats i Kläppen eller planerar sitt besök.

3D3A6466 1

Nyhet

Vårt team har vuxit – träffa våra sex nya medarbetare!

Vi är så glada att få välkomna sex nya medarbetare till Toxic! Möt Peter, Emma B, Josef, Petter, Linus och Emma R – ett härligt gäng som tillsammans stärker vårt team med värdefull kompetens och driv.

Toxic Bildbank 240418 9

Blogg

Få ut mer av din SEO – enkla justeringar för bättre synlighet

Vill du att fler ska hitta din webbplats? Här är några praktiska SEO-tips som du kan börja med redan idag för att öka din synlighet och ge din digitala närvaro en skjuts.

DSCF5856 Imperial 810 LGB

Nyhet

Toxic inleder nytt samarbete med KABE

Vi har inlett ett spännande samarbete med KABE, en av Sveriges främsta tillverkare av husvagnar och husbilar. Som en del av samarbetet utvecklar vi en ny webbplats i Umbraco – en plattform som ska spegla KABEs premiumkänsla och samtidigt göra det enklare för både besökare och redaktörer att navigera och hantera innehåll.

IMG 3725

Blogg

Effektiv annonsering med Google Ads: Tips för ökad synlighet och försäljning

Digital annonsering förändras snabbt och för att ligga steget före krävs en strategi som kombinerar data, kreativitet och kontinuerlig optimering. Här delar vi med oss av viktiga insikter och strategier för att maximera effekten av din Google Ads-annonsering, som gör att du får ut mesta möjliga av din budget.

IMG 3643

Blogg

Skapa en kraftfull e-handelslösning med Umbraco Storefront och Norce e-handelsplattform

I en tid där e-handeln utvecklas snabbt är det avgörande att ha en flexibel, skalbar och användarvänlig plattform. För företag som hanterar stora produktkataloger och komplexa produktvariationer är kombinationen av Umbraco Storefront och Norces e-handelsmotor en vinnande lösning.

Mockup

Nyhet

Vi är live med webb för AmpSociety – en del av ChargeNode Group

ChargeNode Group tar ett nytt spännande steg framåt med lanseringen av AmpSociety – ett nytt bolag och varumärke med fokus på framtidens laddlösningar för elbilar. AmpSociety är en del av ChargeNode Group och lanserar det nya laddsystemet Amp5. Tillsammans med oss på Toxic har de nu lanserat en helt ny produkt- och varumärkeswebb, byggd på Litium, som lägger grunden för fortsatt framgång.

Emeliek 3X2

Om Oss

7 snabba med Emelie, affärsutvecklare på Toxic

Möt Emelie, affärsutvecklare på Toxic. När hon inte är upptagen med att skapa affärsmöjligheter och bygga relationer med kunder tillbringar hon dagarna med sina tre barn, njuter av lugna stunder i trädgården eller letar efter unika fynd på loppis. På jobbet navigerar hon smidigt mellan möten med kunder och interna diskussioner, alltid redo att skapa skräddarsydda lösningar och utveckla starka, långsiktiga relationer.

3D3A5091

Nyhet

Toxic tar nästa steg för ökad kundnöjdhet – stärker organisationen med Customer Success Manager

Den digitala byrån Toxic tillsätter Jessica Holmberg Ludvigsson som Customer Success Manager för att stärka kundupplevelsen och bygga långsiktiga relationer. Jessica kommer ansvara för att skapa en närmare dialog med kunderna och se till att deras feedback blir en central del av företagets utveckling.

3D3A51591

Blogg

Spårbarhet och digitala produktpass – Ekodesignförordningens påverkan på små och medelstora företag

Digitala produktpass (DPP) är på väg att bli en ny standard inom EU, med målet att förbättra hållbarheten hos produkter och öka transparensen i värdekedjan. För små och medelstora företag innebär detta både utmaningar och möjligheter. Här går vi igenom vad digitala produktpass innebär, hur de påverkar företag och hur lösningar som PIM-system kan underlätta omställningen.

Toxic GBG Bildbank 240424 LOW 55

Blogg

Umbraco jämfört med andra CMS – G2-rapporten visar vad användarna säger

Att välja rätt CMS är ett viktigt beslut och att höra vad verkliga användare tycker kan göra valet enklare. G2, en ledande recensionsplattform för mjukvara, har samlat in över 750 recensioner av Umbraco och jämfört det med fem andra populära CMS. I den här rapporten får du insikter i vad som gör Umbraco till ett populärt val.

Astern 1

Nyhet

Pulsen Group väljer Toxic som en av sina digitala partners

Pulsen Group, en familjeägd bolagskoncern där flera av bolagen arbetar inom IT, har ingått ett samarbetsavtal med oss på Toxic för att ta två av sina webbplatser till nästa nivå.

Toxic GBG Bildbank 240424 LOW 53

Blogg

Effektiv mediehantering - få din webbplats att prestera på topp

Har du funderat på hur felaktig filhantering kan påverka både prestanda och användarupplevelse på din webbplats? Mediehantering innebär många utmaningar – från filstorlek och format till tillgänglighet och lagring. Här har vi samlat våra bästa tips för att göra din webbplats snabbare och mer användarvänlig genom bra mediehantering.

A3 Finn Fem Tillgänglighetsfel (2)

Nyhet

Finn fem tillgänglighetsfel - Vinn en gratis tillgänglighetsanalys av din webbplats

Är er webbplats tillgänglig för alla användare? Nu ger vi på Toxic er chansen att ta reda på det – och samtidigt få möjlighet att vinna en tillgänglighetsanalys, helt gratis!

3D3A5274 2

Nyhet

Vi hälsar fyra nya kollegor välkomna till Toxic

Vi är glada att kunna presentera fyra nya stjärnor till vårt team på Toxic - Karl, Hannah, Kristian och Dennis. Läs vidare för att lära känna dem lite bättre och få en inblick i vad de ser fram emot i sina nya roller.

3D3A4853

Nyhet

Team Accessibility: Experterna bakom tillgängliga och inkluderande digitala lösningar

På Toxic sätter vi tillgänglighet i fokus. Det är inte bara en del av processen, utan en grundpelare i hur vi skapar lösningar som fungerar för alla, oavsett förutsättningar. Toxic ska vara bäst i branschen och leda utvecklingen framåt. Här spelar Team Accessibility, under ledning av Alice och Linnéa, en central roll.

Toxic GBG Bildbank 240424 LOW 3

Blogg

Därför är Umbraco det smarta CMS-valet för ditt företag

Att välja rätt CMS kan kännas överväldigande med den uppsjö av alternativ som finns på marknaden. Därför har vi gjort det enkelt för dig. Vi har samlat 12 punkter som förklarar varför Umbraco är det bästa CMS:et för ditt företag.

3D3A4787

Nyhet

Kom på Sveriges första Umbracokalas

Toxic, i samarbete med Umbraco och Obviuse, arrangerar en heldagskonferens den 23 oktober för att samla utvecklare och umbracofantaster för att utforska och fira allt som Umbraco har att erbjuda. Det blir en dag fylld av inspirerande talare, det senaste inom Umbraco och härlig gemenskap – ett kalas du inte vill missa, och här är din inbjudan!