Din företagssida på LinkedIn – Så optimerar du den
Blogg
3 min
LinkedIn är idag det största sociala nätverket inom B2B och ett absolut måste om du vill nå ut till nya kunder.
Du kanske redan har en personlig profil på LinkedIn där du lagt upp ditt CV och annan kompletterande information om dina kunskaper och erfarenheter. Dessutom har du kanske även byggt upp ditt yrkesnätverk med nya kontakter. Detta är ett jättebra, men om du också driver ett eget företag, i synnerhet inom B2B, så kan du dra nytta av att skapa en företagssida på LinkedIn.
Tillvägagångssätt vid optimering för sökmotorn på LinkedIn
När du har skapat din nya företagssida på LinkedIn bör du först och främst skriva en text som är optimerad för de tjänster du erbjuder och som du vill att andra som söker ska hitta dig på.
LinkedIn har en intern sökmotor som är betydligt ”simplare” än exempelvis Google, och som du kan använda för att driva potentiella kunder eller ny personal till din företagssida.
Att tänka på vid optimering för sökmotorn på LinkedIn är följande:
- Identifiera de nyckelord som branschfolk använder och som beskriver de tjänster ditt företag erbjuder.
- Placera dina viktigaste sökord i närheten av början i din företagsbeskrivning. Sökmotorn på LinkedIn reflekterar ändringar du gör i din företagsbeskrivning direkt, och därför kan du arbeta på den tills du är nöjd med vart du dyker upp på dina sökord.
- Inkludera ditt viktigaste sökord där det passar i företagsnamnet. Denna punkt är lite kontroversiell om ditt företagsnamn inte innehållet ditt viktigaste nyckelord (vår lösning var att lägga till ett bindestreck efter företagsnamnet med nyckelordet efteråt).
Förutom ovanstående optimeringsförslag gällande din företagsbeskrivning bör du dessförinnan ha genomfört följande:
- Byt URL till din företagssida. Gå in och ändra denna direkt eftersom sifferkombinationen inte är speciellt snygg eller förtroendeingivande.
- Lägg upp en bra omslagsbild. Det första en besökare ser är omslagsbilden, och därför är det också är viktigt att den reflekterar det företaget står för.
- Fyll i alla informationsfält. Glöm inte att få in dina viktigaste nyckelord under specialistområden. Övriga fält som webbplats, bransch och huvudkontor bör självklart också vara ifyllda.
Hur du får fart och skapar engagemang på din företagssida
Det som är svårast och kräver mest arbete är självklart att få fart på företagssidan. Många bara lämnar sin företagssida utan att någonsin gå in och titta på den igen. Detta är självklart inte rätt sätt att använda sociala nätverk på. Du måste vara aktiv. Principen om att du får resultat givet den tid du lägger ner stämmer ganska bra. Om du lägger ner lite tid varje dag kan du succesivt öka antalet följare.
Du kan dra nytta av följande metoder:
- Bjud in alla anställda till företagssidan. Om inte du själv tänkt sitta med den så utse en administratör som kan ha som sysselsättning att arbeta med den lite varje dag. Låt dina anställda gilla nya inlägg och skriva kommentarer.
- Låt dina kunder få veta att du finns på LinkedIn, med hjälp av exempelvis nyhetsbrev.
- Använd 4-1-1 regeln som innebär att du lägger ut 4 inlägg om intressanta branschnyheter innan du lägger upp ett kopplat till ditt företag (en metod som från början uppfanns för företagssidor på Twitter). Detta gör det mindre tydligt att du enbart använder LinkedIn i egenintresse.
- Lägg in en följa-knapp på din hemsida så att besökare kan följa ditt företag på LinkedIn. Detta är extra viktigt för företag inom B2B.
- Gå med i grupper. Du kan hitta många branschspecifika grupper på LinkedIn där du kan dela med dig av dina kunskaper och skapa nya kontakter.
- Besök andra företagsprofiler inom din bransch för att se hur de arbetar med LinkedIn.
Vad kan du dela med dig av på LinkedIn?
Du kan hitta information värd att dela från branschtidningar på Internet, bloggar och andra företagssidor på LinkedIn. Gör din research och skapa en lista med källor (som du säkert redan läser). Försök att se till så att din företagssida blir den första andra besöker för att se vad som hänt inom din bransch.
Glöm inte att använda statistikfunktionen för att se vilka inlägg som skapat mest engagemang. Med hjälp av denna information kan du se vilken typ av inlägg som fungerar bäst inom din bransch och hur du ska planera för nya uppdateringar.
Om du vill exponera ditt bästa innehåll kan du använda annonseringsfunktionen för sponsrade uppdateringar. Det går att filtrera på en rad olika parametrar för att hitta rätt målgrupp för innehållet. Innan du vet hur ditt innehåll kommer tas emot är det bäst att välja att betala per klick (CPC) istället för CPM (kostnad per 1000 visningar).
Har du några andra tips för LinkedIn?
Läs mer
Svenskarna och sociala medier 2020
Utvecklingen av sociala medier går fort, inte minst under en pandemi. Här sammanfattar vi Svenskarna och internet 2020 utifrån perspektivet sociala medier.
7min
Öka synligheten på Instagram med SEO
SEO-anpassa din Instagram profil för att öka synligheten, på samma sätt som du anpassar innehåll på din hemsida.
3min
Umbraco jämfört med andra CMS – G2-rapporten visar vad användarna säger
Att välja rätt CMS är ett viktigt beslut och att höra vad verkliga användare tycker kan göra valet enklare. G2, en ledande recensionsplattform för mjukvara, har samlat in över 750 recensioner av Umbraco och jämfört det med fem andra populära CMS. I den här rapporten får du insikter i vad som gör Umbraco till ett populärt val.
2min