Hoppa till innehållet
Dsc 2352

Hur fungerar en integration med Pyramid och vad är egentligen ett API?

Med Pyramid Affärssystem kan du utveckla en fullskalig e-handel, växa din affär och få förutsättningar för att hantera ordrar. Men först måste det integreras.

Vad är Pyramid Affärssystem?

Pyramid Affärssystem är ett affärssystem som är utvecklat för att passa olika branschers behov och önskemål. Vi kommer ofta i kontakt med pyramid hos de kunder som finns inom den tillverkande industrin. Pyramid Affärssystem består av flera centrala delar som du behöver för att ta hand om informationen i din verksamhet:

  • Redovisning
  • Logisitk
  • CRM
  • E-handel

Hur fungerar en integration?

I en integration med ett affärssystem ställer vi oss alltid följande frågor för att komma igång:

  • Vilken data finns?
  • Vad ska vi hämta?
  • Var ska den presenteras?
  • Hur ofta ska den uppdateras? 

En integration med ett affärssystem sker när du vill komma igång med din digitala handel eller få kontroll på lagersaldon och flöden. I ett affärssystem finns olika typer av data, den som är kopplad till produkten så som, artiklar, varugrupper och varumärken. Men också den som är mer kopplad till försäljningen, så som lagersaldo, priser, kampanjer och rabatter. När vi gör integrationer mot affärssystem så kan det finnas olika krav på vilken typ av data vi pratar om, exempelvis att produktinformationen inte behöver uppdateras lika snabbt eller med samma intervaller som den informationen som direkt påverkar din affär eller handel och som kan förändras ofta. Här sätter vi regler och strukturer som passar era behov bäst.

När vi väl har integrerat och all informationen finns på plats finns också möjligheten att göra fler saker med informationen. Du kan bygga kundportaler där dina kunder kan se unika priser, få orderstatus, historik och komma åt sina fakturor. Allt för att skapa en plattform som underlättar för dina kunder men som också stöttar er arbetsflöden för er interna organisation.

Att tänka på 

Viktigt att tänka på är att ditt affärssystem inte alltid innehåller alla data som din web behöver, oftast behöver artiklarna kompletteras med information på webben. Exempel på det kan vara att ditt affärssystem inte hanterar bilder eller har en platt kategoristruktur på dina produkter och inte underkategorier eller kopplingar sinsemellan. Vi löser det åt er med smidiga verktyg.

Vad är ett API?

Ett API (Application programming interface) hjälper oss att tolka information och kommunicera den vidare. För att kunna göra en integration behöver flera program prata med varandra och där kommer vi ofta i kontakt med ett eller flera API:er. Vi behöver prata med olika program för att de har olika information som behövs för att få en helhet. En pusselbit i ett pussel, eller en byggkloss som går att bygga med flera delar. Precis som när du lagar mat använder du olika ingredienser av ett receptet för att få fram slutprodukten. Likadant är ett API en del av helheten för att kunna få ut all information. Som användare märker du inte att det sker eller vart, men du ser information som hämtas från ett API varje dag.

Ett välanvänt API är mobilt bankID som används på oändligt många webbsidor, e-handlar och appar dagligen för att identifiera sig eller bekräfta ett köp. Det är inget som varje företag utvecklar själva utan man hämtar informationen från ett reda byggt API som tjänsten mobilt bankID tillhandahåller.

Vad är skillnaden på ett API eller en filflytt/FTP?

Vi ställer frågor till ett API och får svar tillbaka i realtid som visas på en webbsida, i en app eller en e-handel. Arbetar vi istället med filflytt / FTP (File transport protocol) tar det lite längre tid för oss att få informationen tillbaka, men sker fortfarande så pass ofta att det inte är märkbart för dig som besökare. En filflytt innebär att affärssystemet lämnar en fil på en plats där vi sen hämtar den, tolkar den och läser in i vårt system.

  • Fördelen med ett API är att uppgifterna alltid är helt aktuella, men om ditt affärssystem stannar så stannar även webshopen.
  • Fördelen med filflytt/FTP är att webshopen fortsätter fungera även om ditt affärssystem stannar, även om uppgifterna inte alltid är helt aktuella (hur lång fördröjning som är acceptabel är ställbar).

Förenklat kan man jämföra ett API och en filflytt med epost (API) och vanlig post (FTP). När du skickar epost så går det direkt från en inkorg till en annan på ett knapptryck, skriver du istället ett brev så behöver du posta, någon annan hämtar det och levererar det och sen kommer det fram till mottagaren. 

Kontakta oss

Vi har lång erfarenhet och kunskap av att integrera mot affärssystem som Pyramid Business Studio Affärssystem. Här kan du se några av våra kundcase där vi har gjort integrationer mot Pyramid Affärssystem.

E-handel för Essem Design

E-handel för Mitt Lager

Webb & PIM för Stolab

Bloggtips: Vad är ett PIM?

Läs mer om hur du kan integrera Pyramid här. 👈

Läs mer

Se alla våra nyheter

Bildbank 19

Blogg

Utmaningar och lösningar inom B2B e-handel

Den digitala transformationen fortsätter i snabb utvecklingstakt att omforma affärsvärlden. Detta innebär att B2B-företag står inför unika utmaningar inom e-handel. Att förstå och övervinna dessa utmaningar är avgörande för att kunna dra nytta av de möjligheter som digital försäljning erbjuder. I det här blogginlägget sätter vi ljuset på några utmaningar och lösningar för dig som verkar inom B2B e-handel.

Profsafe Hero Bakgrund

Nyhet

En skalbar e-handelslösning med centraliserad produktinformation på Litium 8

När du hanterar en stor mängd produktinformation är ett automatiserat och planerat PIM-system avgörande för en effektiv verksamhet och en positiv kundupplevelse. Det är precis vad Profsafe erbjuder sina kunder när den toppmoderna PIM- och e-handelslösningen som är byggd på Litium nu är lanserad.

Toxic Oscar Salomonsson 12

Blogg

Tre frågor och svar kring e-handel

Varför ska man satsa på e-handel? Konkurrerar man inte med sina egna återförsäljare om man öppnar en e-handel? Vilka funktioner är bra att inkludera om man ska satsa på e-handel? I denna artikel besvarar vi dessa tre frågor.

Mockup

Nyhet

Vi är live med webb för AmpSociety – en del av ChargeNode Group

ChargeNode Group tar ett nytt spännande steg framåt med lanseringen av AmpSociety – ett nytt bolag och varumärke med fokus på framtidens laddlösningar för elbilar. AmpSociety är en del av ChargeNode Group och lanserar det nya laddsystemet Amp5. Tillsammans med oss på Toxic har de nu lanserat en helt ny produkt- och varumärkeswebb, byggd på Litium, som lägger grunden för fortsatt framgång.

Emeliek 3X2

Om Oss

7 snabba med Emelie, affärsutvecklare på Toxic

Möt Emelie, affärsutvecklare på Toxic. När hon inte är upptagen med att skapa affärsmöjligheter och bygga relationer med kunder tillbringar hon dagarna med sina tre barn, njuter av lugna stunder i trädgården eller letar efter unika fynd på loppis. På jobbet navigerar hon smidigt mellan möten med kunder och interna diskussioner, alltid redo att skapa skräddarsydda lösningar och utveckla starka, långsiktiga relationer.

3D3A5091

Nyhet

Toxic tar nästa steg för ökad kundnöjdhet – stärker organisationen med Customer Success Manager

Den digitala byrån Toxic tillsätter Jessica Holmberg Ludvigsson som Customer Success Manager för att stärka kundupplevelsen och bygga långsiktiga relationer. Jessica kommer ansvara för att skapa en närmare dialog med kunderna och se till att deras feedback blir en central del av företagets utveckling.

3D3A51591

Blogg

Spårbarhet och digitala produktpass – Ekodesignförordningens påverkan på små och medelstora företag

Digitala produktpass (DPP) är på väg att bli en ny standard inom EU, med målet att förbättra hållbarheten hos produkter och öka transparensen i värdekedjan. För små och medelstora företag innebär detta både utmaningar och möjligheter. Här går vi igenom vad digitala produktpass innebär, hur de påverkar företag och hur lösningar som PIM-system kan underlätta omställningen.

Toxic GBG Bildbank 240424 LOW 55

Blogg

Umbraco jämfört med andra CMS – G2-rapporten visar vad användarna säger

Att välja rätt CMS är ett viktigt beslut och att höra vad verkliga användare tycker kan göra valet enklare. G2, en ledande recensionsplattform för mjukvara, har samlat in över 750 recensioner av Umbraco och jämfört det med fem andra populära CMS. I den här rapporten får du insikter i vad som gör Umbraco till ett populärt val.

Astern 1

Nyhet

Pulsen Group väljer Toxic som en av sina digitala partners

Pulsen Group, en familjeägd bolagskoncern där flera av bolagen arbetar inom IT, har ingått ett samarbetsavtal med oss på Toxic för att ta två av sina webbplatser till nästa nivå.

Toxic GBG Bildbank 240424 LOW 53

Blogg

Effektiv mediehantering - få din webbplats att prestera på topp

Har du funderat på hur felaktig filhantering kan påverka både prestanda och användarupplevelse på din webbplats? Mediehantering innebär många utmaningar – från filstorlek och format till tillgänglighet och lagring. Här har vi samlat våra bästa tips för att göra din webbplats snabbare och mer användarvänlig genom bra mediehantering.

A3 Finn Fem Tillgänglighetsfel (2)

Nyhet

Finn fem tillgänglighetsfel - Vinn en gratis tillgänglighetsanalys av din webbplats

Är er webbplats tillgänglig för alla användare? Nu ger vi på Toxic er chansen att ta reda på det – och samtidigt få möjlighet att vinna en tillgänglighetsanalys, helt gratis!

3D3A5274 2

Nyhet

Vi hälsar fyra nya kollegor välkomna till Toxic

Vi är glada att kunna presentera fyra nya stjärnor till vårt team på Toxic - Karl, Hannah, Kristian och Dennis. Läs vidare för att lära känna dem lite bättre och få en inblick i vad de ser fram emot i sina nya roller.

3D3A4853

Nyhet

Team Accessibility: Experterna bakom tillgängliga och inkluderande digitala lösningar

På Toxic sätter vi tillgänglighet i fokus. Det är inte bara en del av processen, utan en grundpelare i hur vi skapar lösningar som fungerar för alla, oavsett förutsättningar. Toxic ska vara bäst i branschen och leda utvecklingen framåt. Här spelar Team Accessibility, under ledning av Alice och Linnéa, en central roll.

Toxic GBG Bildbank 240424 LOW 3

Blogg

Därför är Umbraco det smarta CMS-valet för ditt företag

Att välja rätt CMS kan kännas överväldigande med den uppsjö av alternativ som finns på marknaden. Därför har vi gjort det enkelt för dig. Vi har samlat 12 punkter som förklarar varför Umbraco är det bästa CMS:et för ditt företag.

3D3A4787

Nyhet

Kom på Sveriges första Umbracokalas

Toxic, i samarbete med Umbraco och Obviuse, arrangerar en heldagskonferens den 23 oktober för att samla utvecklare och umbracofantaster för att utforska och fira allt som Umbraco har att erbjuda. Det blir en dag fylld av inspirerande talare, det senaste inom Umbraco och härlig gemenskap – ett kalas du inte vill missa, och här är din inbjudan!

3D3A4772 (2)

Om Oss

7 snabba med Tobias, utvecklingschef på Toxic

Med ett brinnande intresse för teknik och en passion för ledarskap, leder han medarbetare på Toxic med precision och engagemang. Utanför arbetet är han en mångsysslare som uppskattar träning och matlagning. Lär känna Tobias, utvecklingschef på Toxic.

Toxic GBG Bildbank 240424 LOW 1

Blogg

5 sätt EntityFlow förenklar din systemintegration

Att integrera olika system inom en verksamhet kan vara både tidskrävande och komplext. Här är fem sätt som EntityFlow, Toxics kraftfulla integrationsmotor, förenklar denna process och skapar värde för ditt företag:

Bild AU 1 (Kopia)

Blogg

Därför bör du integrera ditt PIM-system med din e-handelsplattform

När det handlar om onlinehandel är en smidig integration mellan Product Information Management (PIM)-system och e-handelsplattformar avgörande för framgång. Upptäck hur integreringen av PIM-system med din e-handelsplattform kan förbättra datakonsistens, effektivisera hanteringen av produktinformation och skapa en förbättrad kundupplevelse, samtidigt som den sparar tid och minskar kostnader för din verksamhet.

Alice 1

Om Oss

7 snabba med Alice, webbutvecklare på Toxic

Med ett kreativt sinne och en outtömlig nyfikenhet på kodning i allmänhet och tillgänglighetsanpassning i synnerhet har Alice inte bara utvecklat förmågan att lösa problem, utan också blivit en fena på att inspirera och utveckla både sig själv och andra inom området. Hennes hängivenhet till tillgänglighetsanpassning genomsyrar allt hon tar sig för. På fritiden finner hon glädje i kreativa uttryck som att rita, skriva eller delta i quizkvällar med vänner.

IMG 0084

Blogg

Boosta din e-handelsförsäljning med digital marknadsföring

Upptäck de bästa metoderna för att boosta din e-handelsförsäljning med digital marknadsföring! Från sökmotorannonsering till målgruppsanpassade SoMe-annonser och retargeting-kampanjer. Här får du tipsen du behöver för att locka rätt kunder och öka din konvertering.

Toxic Bildbank 240418 50

Blogg

Umbraco vs Sitevision – välj rätt plattform för ditt intranät

Många organisationer ställs inför den avgörande utmaningen att välja rätt plattform till sitt intranät. I en värld full av alternativ är det en komplex uppgift att hitta den perfekta lösningen som passar ditt företags unika behov och budget. I detta blogginlägget utforskar vi två alternativ - Umbraco och Sitevision.