Hoppa till innehållet
Bildbank 38

Hur ska jag tänka kring marknadsplatser?

Våra tankar och tips till dig som funderar över om marknadsplatser är något för dig.

Vad menas med en marknadsplats?

För att en fysisk eller digital butik ska kunna klassas som en marknadsplats behöver du kunna köpa det du behöver på en och samma plats. En marknadsplats har oftast ett brett utbud av både produkter och leverantörer. För oss är en marknadsplats ytterligare ett skyltfönster för att kunna sälja och skapa kännedom om dina produkter. Men det behöver inte vara rätt strategi för dig att finnas där, mer om det nedan.

Exempel på digital marknadsplats

  • CDON
  • Amazon
  • Blocket
  • Tradera

Exempel på fysisk marknadsplats

  • Ditt lokala torg
  • Åhléns
  • Nordiska Kompaniet

Hur ska jag tänka när jag väljer?

Börja alltid med att identifiera ditt syfte med marknadsplatsen, varför ska du finnas där med ditt varumärke, dina produkter, vad tillför den dig, din målgrupp, och vad vill du uppnå. Förstå möjligheterna och utmaningarna med de olika marknadsplatserna. Alla marknadsplatser behöver inte vara rätt för ditt varumärke eller produkt, och du kan välja många olika strategier för att testa dig fram.

Hur du väljer att lägga upp strategin för dig kan variera, från att enbart marknadsföra dina produkter men inte sälja, du kan anpassa ditt sortiment andra exempel på strategier kan vara:

  • Driva trafik till egen e-handel
  • Få fler att upptäcka dina produkter
  • Marknadsföringskampanjer & Produktlansering
  • Volymförsäljning
  • Produktutveckling & Testa nya produkter

Vilken typ av produkt passar för en marknadsplats?

Vi tror att volymprodukter är helt rätt för marknadsplatser, när du vill ha möjlighet att nå många och få ut dina produkter brett. Gärna enklare produkter, som har en enklare logistiklösning från köp till leverans. Däremot om dina produkter är starkt kopplade till varumärke så skulle vi i första läget inte rekommendera dig att finnas på marknadsplatser. 

Potentiella risker:

  • Plagiat - Om dina produkter blir för exponerade finns risk för plagiat.
  • Pris - Är det många som säljer liknande varor på samma plats tenderar fokus att bli på pris.
  • Låg konvertering - Finns det för många att välja på finns risk för att du inte når igenom bruset.
  • Tuff konkurrens
  • Låg kontroll - Du måste sälja för att få rating, sälja för att synas och du släpper kontrollen av ditt varumärke i någon annans händer när det finns på andra kanaler än i dina egna.

Möjligheter:

  • Skyltfönster
  • Räckvidd
  • Testa nya produkter
  • PR
Toxic Oscar Salomonsson 16

Oscar Salomonsson

Affärsutvecklare, Affärsområdesansvarig E-handel

031-376 24 82

Vill du bygga en ny e-handel?

Kontakta Oscar!