Hur ska jag tänka kring marknadsplatser?
Blogg
2 min
Våra tankar och tips till dig som funderar över om marknadsplatser är något för dig.
Vad menas med en marknadsplats?
För att en fysisk eller digital butik ska kunna klassas som en marknadsplats behöver du kunna köpa det du behöver på en och samma plats. En marknadsplats har oftast ett brett utbud av både produkter och leverantörer. För oss är en marknadsplats ytterligare ett skyltfönster för att kunna sälja och skapa kännedom om dina produkter. Men det behöver inte vara rätt strategi för dig att finnas där, mer om det nedan.
Exempel på digital marknadsplats
- CDON
- Amazon
- Blocket
- Tradera
Exempel på fysisk marknadsplats
- Ditt lokala torg
- Åhléns
- Nordiska Kompaniet
Hur ska jag tänka när jag väljer?
Börja alltid med att identifiera ditt syfte med marknadsplatsen, varför ska du finnas där med ditt varumärke, dina produkter, vad tillför den dig, din målgrupp, och vad vill du uppnå. Förstå möjligheterna och utmaningarna med de olika marknadsplatserna. Alla marknadsplatser behöver inte vara rätt för ditt varumärke eller produkt, och du kan välja många olika strategier för att testa dig fram.
Hur du väljer att lägga upp strategin för dig kan variera, från att enbart marknadsföra dina produkter men inte sälja, du kan anpassa ditt sortiment andra exempel på strategier kan vara:
- Driva trafik till egen e-handel
- Få fler att upptäcka dina produkter
- Marknadsföringskampanjer & Produktlansering
- Volymförsäljning
- Produktutveckling & Testa nya produkter
Vilken typ av produkt passar för en marknadsplats?
Vi tror att volymprodukter är helt rätt för marknadsplatser, när du vill ha möjlighet att nå många och få ut dina produkter brett. Gärna enklare produkter, som har en enklare logistiklösning från köp till leverans. Däremot om dina produkter är starkt kopplade till varumärke så skulle vi i första läget inte rekommendera dig att finnas på marknadsplatser.
Potentiella risker:
- Plagiat - Om dina produkter blir för exponerade finns risk för plagiat.
- Pris - Är det många som säljer liknande varor på samma plats tenderar fokus att bli på pris.
- Låg konvertering - Finns det för många att välja på finns risk för att du inte når igenom bruset.
- Tuff konkurrens
- Låg kontroll - Du måste sälja för att få rating, sälja för att synas och du släpper kontrollen av ditt varumärke i någon annans händer när det finns på andra kanaler än i dina egna.
Möjligheter:
- Skyltfönster
- Räckvidd
- Testa nya produkter
- PR
Läs mer
Utmaningar och lösningar inom B2B e-handel
Den digitala transformationen fortsätter i snabb utvecklingstakt att omforma affärsvärlden. Detta innebär att B2B-företag står inför unika utmaningar inom e-handel. Att förstå och övervinna dessa utmaningar är avgörande för att kunna dra nytta av de möjligheter som digital försäljning erbjuder. I det här blogginlägget sätter vi ljuset på några utmaningar och lösningar för dig som verkar inom B2B e-handel.
2min
En skalbar e-handelslösning med centraliserad produktinformation på Litium 8
När du hanterar en stor mängd produktinformation är ett automatiserat och planerat PIM-system avgörande för en effektiv verksamhet och en positiv kundupplevelse. Det är precis vad Profsafe erbjuder sina kunder när den toppmoderna PIM- och e-handelslösningen som är byggd på Litium nu är lanserad.
1min
Tre frågor och svar kring e-handel
Varför ska man satsa på e-handel? Konkurrerar man inte med sina egna återförsäljare om man öppnar en e-handel? Vilka funktioner är bra att inkludera om man ska satsa på e-handel? I denna artikel besvarar vi dessa tre frågor.
2min
Vill du bygga en ny e-handel?
Kontakta Oscar!