Hoppa till innehållet
DSC 4548

Konsten att använda #Hashtags 2022

Vad är hashtags egentligen? Och hur kan man använda hashtags 2022?

Vad är hashtags?

Först och främst måste vi förstå hashtags. Hashtags är sökord och kategorisering av innehåll som idag används primärt i sociala medier för att följa olika ämnen eller kategorier som man är intresserad av. Men olika sociala kanaler har olika funktioner för hashtags.

Så används hashtags i olika kanaler

I textbaserade sociala kanaler används ofta hashtags för att fånga uppmärksamhet. På exempelvis LinkedIn blir hashtags #fetstilta och kan användas för att highlighta vad texten handlar om. En lång text med ett par fetstilta ord sticker ut ur mängden och gör det mer läsvänligt. I alla fall för att fånga intresset rent kommunikativt.

I foto- och filmbaserade sociala kanaler används ofta hashtags för att exponera innehållet mot fler personer än de som följer dig. På exempelvis Instagram finns tre kategorier av hashtags. ”Populäraste”, där inlägg som har högt engagemang hamnar och syns över en längre period. Sedan har vi ”senaste”, där alla inlägg hamnar i kronologisk ordning. Hur länge ditt inlägg syns här beror på hur många det är som använder just den hashtaggen. Den sista kategorin är till för Instagrams videoreels. Här dyker videoreels upp när hashtagen har använts och används för att din video ska nå ut till fler.  Samma princip som för ”populäraste” och ”senaste” gäller även här.

Tänk på

Man bör vara smart i hur man använder hashtags. Allt beror på vad syftet är. Ett lokalt företag som bara vill nå ut till lokalbefolkningen behöver inte använda globala hashtags. Därför bör man se över vilka hashtags man använder och undersöka vilka hashtags som fungerar och inte fungerar. Börja med ett fåtal hashtags och byt ut dem med jämna mellanrum. Analysera sedan dina resultat efter varje inlägg. Märker du att vissa inlägg med specifika hashtags presterar bättre än andra är det dessa hashtags du vill använda.

Undvik att ha emojis, tecken eller mellanslag som ”förstör” hashtaggen. Te.x ”#Let’sParty” eller ”#Toxic 25år” där vi har en apostrof och mellanslag som bryter och det blir ingen fullständig hashtag. Se därför till att välja en hashtag som fungerar. Testa och skriv hashtaggen och se om man kan klicka på den.

Tips på hashtagging

  • Använd dig av ort, t.ex. #Jönköping #JKPG #Borås #Anderstorp
    Var befinner sig din målgrupp? En enkel hashtag för att nå ut i rätt område.
  • Bransch-hashtags, t. ex #DigitalByrå #Webbutveckling #DigitalMarknadsföring
    En hashtag som enkelt beskriver vad din bransch gör. Då når vi ut till målgruppen som är intresserade av #Webbutveckling direkt. 
  • Din egen brandade hashtag, t.ex. #BeyondTalent
    En brandad hashtag används för att enklare hitta inlägg som är kopplade till ditt konto. Men kan också ta lite längre tid att ge resultat. 
  • Trendiga hashtags, t.ex. #IceBucketChallenge
    Använd trendiga hashtags om du gör något trendigt för att synas inom trenden!

Vill du veta mer om hashtags och digital marknadsföring?

Kontakta oss eller läs vidare om digital marknadsföring.