- Startsida
- Kunskapsbank
- Blogg

Konverteringsoptimering: Vad innebär det och hur kan det öka din digitala tillväxt?
Skrevs den 23 januari 2023
Blogg
3 min
Blogg
3 min
Som många begrepp inom digital marknadsföring och utveckling kan konverteringsoptimering (förkortat CRO – för Conversion Rate Optimization) ha olika innebörd i olika sammanhang. I detta blogginlägg reder vi ut vad konvertertingsoptimering är för något, hur det fungerar i praktiken samt vilka fördelar du kan få av att aktivera olika typer av konverteringsoptimering i din digitala strategi.
Vad är en konvertering?
En konvertering är en handling som användare utför, och som går hand i hand med dina övergripande affärsmål. Det kan på en webbplats vara att skriva upp sig för ett nyhetsbrev eller att köpa en produkt från en e-handel.
Konverteringsoptimering innebär alltså att man aktivt arbetar med att förbättra webbplatsen på ett sätt som gör att fler användare konverterar. Målet med konverteringsoptimering är oftast att öka konverteringsgraden, det vill säga att fler av ens redan existerande användare ska konvertera, snarare än att antalet användare i sig ska öka.
Konverteringsoptimering kan innebära att man förändrar UX-design, justerar texter, lägger till en call to action (CTA) eller förbättrar laddningstiden. Målet är att förbättra användarupplevelsen på en webbplats. Det ska vara så enkelt som möjligt för användarna att förstå konceptet på webbplatsen och trycka sig vidare till en action.
Vad innebär konverteringsoptimering i praktiken?
Det finns en rad olika sätt att arbeta med konverteringsoptimering på. En bra början är att göra en nulägesanalys för att hitta eventuella problemområden där det finns förbättringspotential. Ett par verktyg och metoder för att arbeta med detta är:
-
Webbanalys i Google Analytics
Ett av de vanligaste verktygen för att analysera konverteringar och konverteringsfrekvens är Googla Analytics. Här kan vi analysera olika beteenden för att identifiera när och varför vi tappar användarna innan de har genomfört en konvertering.
-
Spåra mer med Google Tag Manager
Google Tag Manager gör det möjligt att implementera nya spårningar på en webbplats utan att man behöver in i grundkoden. Här kan vi alltså effektivt och smidigt styra vilken data som ska samlas in och hur den ska samlas in.
-
A/B-test eller Split test
När vi har identifierat ett problem och kommit fram med en teoretisk lösning testar vi den nya teoretiska lösningen (A) mot den gamla lösningen (B). Hälften av användarna ser A och resterande ser B. Vilken presterar bäst? Denna metod är en säker process för att säkerställa att de förändringar som sker också leder till positiva resultat.
Vill du komma i gång med konverteringsoptimering?
Det finns massvis med ”best practices CRO”. Men det viktigaste är att du har händelsespårning eller målspårning uppsatt på din webbplats. Händelsespårning eller målspårning handlar om att kunna spåra data och se vilka viktiga konverteringar som händer på din webbplats.
Som tidigare nämnt definieras konverteringsoptimering på olika sätt i olika sammanhang. Ibland kan konverteringsoptimering användas för att beskriva optimering av konverteringar genom hela kundresan medan det ibland avser en del av kundresan.
När är konverteringsoptimering relevant för dig?
När du genom olika aktiviteter lyckas få in din målgrupp till din webbplats eller e-handel är det viktigt att den är optimerad för konverteringar. Arbetet med konverteringsoptimering startar alltså redan vid utvecklingen, men slutar inte vid lansering. Det är ett löpande arbete som bör utvärderas i takt med att användarnas beteende förändras.
Allt börjar med en webbanalys och händelsespårning
I våra webbanalyser granskar vi helheten. Vi analyserar förvärvet från olika kanaler, gör en SEO-analys, analyserar potentialen i Google Ads och sociala medier, och utvärderar på så sätt olika optimeringsmöjligheter för er webbplats – utifrån era användares beteenden med era affärsmål i fokus.
Läs mer om våra tjänster genom att klicka här.
Läs mer
Se alla våra nyheter

Guide
Så här kommer du i gång med Growth Marketing
I den här guiden får du veta mer om vad Growth Marketing är och hur tekniken hjälper dig att lyckas med din digitala tillväxt. Guiden riktar sig till dig som vill öka antalet följare, kunder, engagemang, räckvidd eller på annat sätt nå ut till fler. Ladda ner guiden gratis!
1min

Guide
Så här ökar du trafiken till din webbplats
Vi har tagit fram en komplett – och gratis – guide för dig som behöver en snabbkurs inom sökmotoroptimering. Guiden är en handbok som du kan utgå från när ni startar upp eller förbättrar ert SEO-arbete. Lycka till!
1min

Guide
Tillgänglighetsanpassning av din webb – så skapar det värde och ökar din försäljning
Har du inte riktigt förstått vitsen med att tillgänglighetsanpassa din webb? Då är den här guiden riktad till dig. Vi ger dig svaren på hur en tillgänglighetsanpassad webb skapar värde, ökar din försäljning och får användare att återvända till din sajt. Ladda ner gratis!
1min

Nyhet
Kläppen Ski Resort väljer Toxic för att bygga ny webbplats i Umbraco Cloud
Kläppen Ski Resort satsar på en ny, modern webbplats i Umbraco Cloud för att skapa en mer anpassningsbar digital upplevelse. Webbplatsen ska ge besökarna rätt information i rätt tid, spegla anläggningens utbud och säsongsskiftningar, samt integreras med bokningssystemet för en smidig och sammanhängande kundresa – oavsett om gästen redan är på plats i Kläppen eller planerar sitt besök.
3min

Nyhet
Vårt team har vuxit – träffa våra sex nya medarbetare!
Vi är så glada att få välkomna sex nya medarbetare till Toxic! Möt Peter, Emma B, Josef, Petter, Linus och Emma R – ett härligt gäng som tillsammans stärker vårt team med värdefull kompetens och driv.
7min

Blogg
Få ut mer av din SEO – enkla justeringar för bättre synlighet
Vill du att fler ska hitta din webbplats? Här är några praktiska SEO-tips som du kan börja med redan idag för att öka din synlighet och ge din digitala närvaro en skjuts.
3min

Nyhet
Toxic inleder nytt samarbete med KABE
Vi har inlett ett spännande samarbete med KABE, en av Sveriges främsta tillverkare av husvagnar och husbilar. Som en del av samarbetet utvecklar vi en ny webbplats i Umbraco – en plattform som ska spegla KABEs premiumkänsla och samtidigt göra det enklare för både besökare och redaktörer att navigera och hantera innehåll.
2min

Blogg
Effektiv annonsering med Google Ads: Tips för ökad synlighet och försäljning
Digital annonsering förändras snabbt och för att ligga steget före krävs en strategi som kombinerar data, kreativitet och kontinuerlig optimering. Här delar vi med oss av viktiga insikter och strategier för att maximera effekten av din Google Ads-annonsering, som gör att du får ut mesta möjliga av din budget.
3min

Blogg
Skapa en kraftfull e-handelslösning med Umbraco Storefront och Norce e-handelsplattform
I en tid där e-handeln utvecklas snabbt är det avgörande att ha en flexibel, skalbar och användarvänlig plattform. För företag som hanterar stora produktkataloger och komplexa produktvariationer är kombinationen av Umbraco Storefront och Norces e-handelsmotor en vinnande lösning.
2min

Nyhet
Vi är live med webb för AmpSociety – en del av ChargeNode Group
ChargeNode Group tar ett nytt spännande steg framåt med lanseringen av AmpSociety – ett nytt bolag och varumärke med fokus på framtidens laddlösningar för elbilar. AmpSociety är en del av ChargeNode Group och lanserar det nya laddsystemet Amp5. Tillsammans med oss på Toxic har de nu lanserat en helt ny produkt- och varumärkeswebb, byggd på Litium, som lägger grunden för fortsatt framgång.
2min

Om Oss
7 snabba med Emelie, affärsutvecklare på Toxic
Möt Emelie, affärsutvecklare på Toxic. När hon inte är upptagen med att skapa affärsmöjligheter och bygga relationer med kunder tillbringar hon dagarna med sina tre barn, njuter av lugna stunder i trädgården eller letar efter unika fynd på loppis. På jobbet navigerar hon smidigt mellan möten med kunder och interna diskussioner, alltid redo att skapa skräddarsydda lösningar och utveckla starka, långsiktiga relationer.
3min

Nyhet
Toxic tar nästa steg för ökad kundnöjdhet – stärker organisationen med Customer Success Manager
Den digitala byrån Toxic tillsätter Jessica Holmberg Ludvigsson som Customer Success Manager för att stärka kundupplevelsen och bygga långsiktiga relationer. Jessica kommer ansvara för att skapa en närmare dialog med kunderna och se till att deras feedback blir en central del av företagets utveckling.
2min

Blogg
Spårbarhet och digitala produktpass – Ekodesignförordningens påverkan på små och medelstora företag
Digitala produktpass (DPP) är på väg att bli en ny standard inom EU, med målet att förbättra hållbarheten hos produkter och öka transparensen i värdekedjan. För små och medelstora företag innebär detta både utmaningar och möjligheter. Här går vi igenom vad digitala produktpass innebär, hur de påverkar företag och hur lösningar som PIM-system kan underlätta omställningen.
2min

Blogg
Umbraco jämfört med andra CMS – G2-rapporten visar vad användarna säger
Att välja rätt CMS är ett viktigt beslut och att höra vad verkliga användare tycker kan göra valet enklare. G2, en ledande recensionsplattform för mjukvara, har samlat in över 750 recensioner av Umbraco och jämfört det med fem andra populära CMS. I den här rapporten får du insikter i vad som gör Umbraco till ett populärt val.
2min

Nyhet
Pulsen Group väljer Toxic som en av sina digitala partners
Pulsen Group, en familjeägd bolagskoncern där flera av bolagen arbetar inom IT, har ingått ett samarbetsavtal med oss på Toxic för att ta två av sina webbplatser till nästa nivå.
3min

Blogg
Effektiv mediehantering - få din webbplats att prestera på topp
Har du funderat på hur felaktig filhantering kan påverka både prestanda och användarupplevelse på din webbplats? Mediehantering innebär många utmaningar – från filstorlek och format till tillgänglighet och lagring. Här har vi samlat våra bästa tips för att göra din webbplats snabbare och mer användarvänlig genom bra mediehantering.
4min

Nyhet
Finn fem tillgänglighetsfel - Vinn en gratis tillgänglighetsanalys av din webbplats
Är er webbplats tillgänglig för alla användare? Nu ger vi på Toxic er chansen att ta reda på det – och samtidigt få möjlighet att vinna en tillgänglighetsanalys, helt gratis!
1min

Nyhet
Vi hälsar fyra nya kollegor välkomna till Toxic
Vi är glada att kunna presentera fyra nya stjärnor till vårt team på Toxic - Karl, Hannah, Kristian och Dennis. Läs vidare för att lära känna dem lite bättre och få en inblick i vad de ser fram emot i sina nya roller.
4min

Nyhet
Team Accessibility: Experterna bakom tillgängliga och inkluderande digitala lösningar
På Toxic sätter vi tillgänglighet i fokus. Det är inte bara en del av processen, utan en grundpelare i hur vi skapar lösningar som fungerar för alla, oavsett förutsättningar. Toxic ska vara bäst i branschen och leda utvecklingen framåt. Här spelar Team Accessibility, under ledning av Alice och Linnéa, en central roll.
3min

Blogg
Därför är Umbraco det smarta CMS-valet för ditt företag
Att välja rätt CMS kan kännas överväldigande med den uppsjö av alternativ som finns på marknaden. Därför har vi gjort det enkelt för dig. Vi har samlat 12 punkter som förklarar varför Umbraco är det bästa CMS:et för ditt företag.
4min

Nyhet
Kom på Sveriges första Umbracokalas
Toxic, i samarbete med Umbraco och Obviuse, arrangerar en heldagskonferens den 23 oktober för att samla utvecklare och umbracofantaster för att utforska och fira allt som Umbraco har att erbjuda. Det blir en dag fylld av inspirerande talare, det senaste inom Umbraco och härlig gemenskap – ett kalas du inte vill missa, och här är din inbjudan!
2min