Hoppa till innehållet
Bild 3

Kunden styr ökad efterfrågan på B2B e-handel och en automatiserad kundresa

E-handel för B2B ökar explosionsartat och kurvan tycks inte plana ut än på många år. Det ställer höga krav på såväl plattform som teknisk kompetens.

I takt med att samhället digitaliseras ser Toxic en ökad efterfrågan och högre krav från kunder på automatisering inom B2B. De senaste två årens accelerering har ökat trycket på leverantörer, organisationer och den generella kompetensen kring digitala affärer. Flera undersökningar menar att B2B-försäljningen kommer dubbleras fram till 2027.

Kunden föredrar digital självservice

– 70-80 % av dagens B2B-kunder föredrar digital självservice och förväntar sig en automatiserad köpprocess med fokus på enkelhet. Man vill ha samma upplevelse som när man handlar privat – med fokus på kundresan. Men ju större och mer komplexa inköp, desto högre krav ställs på den tekniska lösningen och guidningen till köp, menar Daniel Eriksson.

Höga krav på integration och kontroll på data

En e-handelsplattform inom B2B behöver uppfylla höga krav på integration och kontroll på data, och dessutom behöver den vara framtidssäkrad i en tid där den tekniska utvecklingen sker i en rasande fart. Toxic jobbar med direktintegration till kundens affärssystem och hämtar mycket av datan därifrån. De har idag stor erfarenhet av de etablerade affärssystemen och integrerar även till andra datakällor.

– Digitalisering utan kontroll på din data är som att bygga ett hus utan grund. Vi hjälper kunder att skapa den kontrollen i en databas eller PIM system, på så vis samlas det på en och samma plats. Sedan skapar vi arbetsflöden för förädlingen av produkter innan de publiceras till olika kanaler, marknader och andra externa källor som till exempel branschdatabaser, säger Daniel Eriksson.

”Allt är möjligt”

Automatiseringen av handeln inom B2B har många fördelar. När produktdatan är under kontroll och produkterna är ute för försäljning på webben finns även möjligheten att hjälpa kunderna att konfigurera en eller flera produkter och skapa merförsäljning – såsom den klassiska säljaren tidigare gjort ute på fältet fast digitalt.

– E-handel för B2B ger effekt i många led både internt och för kunden, vilket man som B2B-handlare behöver haka på för att ligga i framkant. Många tror att deras produkter är för komplexa för att sälja på webben men det är inte sant. Allt är möjligt, avslutar Daniel Eriksson.

Behöver du hjälp att ta nästa steg på din digitala resa? Hör av dig

Daniel Eriksson (Kopia)

Daniel Eriksson

VD

033-784 67 71

Vill du komma igång med e-handel?

Hör av dig så återkommer vi så snart vi kan.