Hoppa till innehållet
Olena Sergienko 3Blvilvh9hm Unsplash

Långsiktigt samarbete ger effekt – 1,7 miljoner har nåtts av det gröna budskapet

Ett tiotal kampanjer, en webb och en utbildningskarta senare och samarbetet Toxic, Lantbrukarnas Riksförbund (LRF) och Gröna arbetsgivare emellan fortsätter spira.

Det var för ett par år sedan som projektet Jobba Grönt, på initiativ av LRF, drogs i gång med syfte att öka medvetenheten kring gröna utbildningar genom digitala satsningar. En ny webb byggdes och ett strategiskt kampanjarbete med annonsering i sociala medier inleddes. Arbetet har redan från start visat lyckade resultat utifrån målet att nå hög räckvidd men den senaste kampanjen överträffade alla förväntningar och siffrorna sköt i höjden.

 

– Det är generellt sett svårare att nå ut under oktober och november då det är många som annonserar gällande Black Friday och därmed blir konkurrensen högre. Trots detta får vi det bästa resultatet någonsin och når ut till 1,7 miljoner människor, säger Adisa Tokalic, Social Media Specialist på Toxic.

 

Tidigare har kampanjerna för Jobba Grönt annonserats i fyra kanaler; Instagram, Facebook, Snapchat och Youtube men den här gången bytt Youtube ut till förmån för TikTok, vilket visade sig vara ett vinnande koncept. TikTok presterade överlägset bäst och hade lägst kostnad per 1000 visningar och lägst kostnad per klick. Överraskande nog var män mellan 25 och 44 år de som hade högst klickfrekvens, vilket visar att TikTok inte bara är relevant för en yngre målgrupp.

 

– Det är fantastiskt roligt att jobba med Jobba Grönt för de är en kund som vågar satsa i pengar, tid och på nya kanaler. Vi trycker alltid på vikten att vara långsiktig och att våga och här har vi ännu ett kvitto på att det ger resultat, säger Adisa Tokalic, Social Media Specialist på Toxic.

 

Fina siffror och lyckade samarbeten i all ära men när rapporterna från naturbruksgymnasium runtom i Sverige rapporterar det högsta söktrycket sedan 2009 då ger vi varandra en high five och firar stort. Allt fler upptäcker att digital närvaro ger effekt och vi är otroligt glada när vi får vara med våra kunder på den resan. 

 

Så här säger Pernilla Åkerström Frid om den senaste kampanjens resultat:

– Det är fantastiskt roligt att ta del av det här senaste kampanjresultatet. Det är stort att vi lyckas nå ut digitalt så väl till våra målgrupper men med Toxic i ryggen blir vi både trygga och djärva, vilket gett fina resultat.

 

Läs mer uppdraget för Jobba Grönt

Toxic Ida Boman 8

Ida Boman

Unit Manager, Growth Marketing (Föräldraledig)

036-860 22 35

Vill du också ha hjälp att nå ut digitalt? 

Skicka ett meddelande här så hör vi av oss så snart vi kan.