Så här har vi nyttjat kraften i Litium 8 i Varsego’s nya e-handel
Blogg
3 min
I det här blogginlägget får du veta hur Varsego’s nya e-handellösning, med hjälp av den senaste tekniken i Litium 8, levererar förstklassig kundservice och en användarupplevelse utöver det vanliga, i alla led.
Lagom till påsken 2023 och den stundande glassäsongen, lanserade Varsego sin nya e-handelsplattform. Efter fyra framgångsrika år på Litium 7, tog Varsego ett naturligt steg framåt genom att uppgradera till Litiums senaste version, Litium 8. Det var dags att skapa något nytt som visade på den resa, och de framsteg, som gjorts under åren med den tidigare e-handeln. Med lanseringen av den nya e-handeln, introducerade Varsego också en helt ny grafisk identitet, en förnyelse som genomsyrar hela webbplatsen.
Den nuvarande lösningen är kraftfull, där Litium-plattformen spelar en central och integrerad roll i Varsegos dagliga verksamhet. För dem som inte är bekanta med Varsego är det värt att nämna att bolaget är Sveriges största distributör av glass och erbjuder dessutom ett brett sortiment av andra produkter såsom dryck, mat, bröd och konfektyr till butiker, kiosker, restauranger och föreningar över hela landet. Men vad gör då en e-handel fylld med godsaker till en succé? Några av svaren finner du nedan.
Modern teknik och snabb kommunikation
Varsegos e-handel använder moderna datakonsumerande teknologier via REST API:er som integreras med affärssystemet Business Central genom en molnbaserad integrationsplattform. Denna lösning möjliggör realtidskommunikation kring priser, kampanjer, sortiment och order med mera. Genom att endast skicka systemändringar till integrationsplattformen och Litium, minimeras dataöverföring och effektiviserar Varsegos förmåga att snabbt anpassa sig i en alltmer digitaliserad värld.
Enkel nykundsregistrering
Att bli kund hos Varsego ska vara enkelt. Det ska inte ta mer än fem minuter att registrera sig och lägga en första order. Detta åstadkommer vi med hjälp av Briqpay, som är en leverantör av tekniska lösningar anpassade för B2B-marknaden. Briqpay möjliggör snabb tillgång till nödvändig bolagsinformation för enkel kundregistrering, som ofta är en process som är tidskrävande och manuell hos andra B2B-e-handlare.
Smart checkout
I kassaprocessen har vi integrerat Briqpays betalningslösning, som för övrigt finns som en färdigpaketerad app i Litium. Briqpay erbjuder en mängd betalningsalternativ, där vi implementerat en logik som anpassar betalningsmetoder baserat på kundens kreditvärdighet och inställningar på kundkortet i affärssystemet. Kundens uppgifter finns redan ifyllda i kassan och orderläggning kan inte vara enklare.
Automatiserat returflöde
För returer automatiserar vi processen genom Litiums inbyggda API:er för returhantering. Kommunikationen sker sömlöst mellan affärssystemet, Litium och Briqpay som också hanterar transaktionerna med vald betalningsleverantör, exempelvis Stripe. Denna effektiva process minimerar Varsegos manuella arbete och optimerar kundupplevelsen.
EDI-order
Vi har även utökat Varsegos e-handel med hantering av EDI-order, vilket innebär att Litium nu också processar externa order från kunders egna inköpssystem. Denna funktion är särskilt viktig för de kunder som föredrar att göra inköp direkt genom sina egna system. Varsegos Litium-installation hanterar allt från ordermottagning till olika typer av bekräftelser. Detta var en process som tidigare var manuell och tidskrävande men som nu alltså fungerar som rinnande vatten i västvärlden.
Framtiden
Det senaste året har inneburit betydande framsteg men arbetet är långt ifrån över och Varsego strävar ständigt efter att förbättra och förfina kundupplevelsen. Nästa steg innebär en översyn av 'Mina sidor', där målsättningen är att deras kunder framöver ska kunna välja specifika leveransdagar baserat på en AI-driven ruttplanerare samt kunna se och ladda ner sina senaste fakturor.
Toxics och Varsegos gemensamma resa fortsätter och vi ser fram emot att tillsammans med Varsego nå nya höjder i den digitala eran.
Läs mer
Varsego’s nya e-handel är lanserad – “man kan inte annat än att bli glad av den”
Attrahera nya kunder och skapa en kundupplevelse utöver det vanliga var några av de önskemål Varsego presenterade i de inledande samtalen kring den nya e-handeln. Lösningen byggdes på Litium och ger samma köpupplevelse och fördelar som en B2C-e-handel.
1min
Allt du behöver veta om Litium 8 och Litium Commerce Cloud
Litium är en e-handelsplattform med PIM, CMS och försäljningsmodul i ett. I det här blogginlägget presenterar vi vilka fördelar vi ser med Litium 8 tillsammans med Litium Commerce Cloud och vad det skapar för värde för dig som användare av plattformen.
3min
Tre styrkor med Litium 8 - applicerade i Multerals B2B-lösning
Vi har identifierat ett gäng styrkor i Litiums e-handelsplattform som Multeral drar nytta av i sin e-handelslösning för B2B som vi inte vill behålla för oss själva. Så här kommer dom. Från oss till er.
2min