Hoppa till innehållet
Bildbank 44

Så lyckas du med din B2B-annonsering på sociala medier

B2B-annonsering i sociala medier är ett vasst redskap för att generera leads och nya affärer. Genom att följa denna guide kan du skapa kampanjer som effektivt engagerar och omvandlar professionella målgrupper till konkreta affärsmöjligheter.

Steg 1: Bygg medvetenhet

Första steget i en framgångsrik B2B-kampanj i sociala medier är att skapa medvetenhet om att du och ditt företag finns. Här är målsättningen att beslutsfattare inom din målgrupp och potentiella påverkare ska bli upplysta om dig. Du kan med fördel använda plattformar som Linkedin där du kan annonsera baserat på bransch, företagsstorlek och yrkesroll. I det här steget bör du prioritera ditt innehåll och fokusera på det som tydligt lyfter fram ditt värdeerbjudande. Vilka är ni? Vad gör er unika? Vad erbjuder ni? Detta är frågor som era annonser bör besvara.

Steg 2: Engagera ditt nätverk

När du har fångat din målgrupps uppmärksamhet bör du fokusera på att bygga relationer och stimulera deras intresse. I det här steget kan du med fördel erbjuda mer värdeskapande innehåll som whitepapers, case-studier och branschanalyser som ni annonserar i sociala medier. Detta hjälper till att positionera ditt företag som en tankeledare och bygger förtroende hos potentiella kunder. Här är det viktigt att innehållet ni delar med er av är hjälpsamt och värdeskapande. Var bjussiga och erbjud er expertis! Det bygger förtroende och skapar engagemang.

Steg 3: Konvertera intresse till leads

Målet i det tredje steget är att omvandla intresse till konkreta affärsförfrågningar eller möten. Här bör din kampanj innehålla tydliga uppmaningar som leder till handling. Det kan till exempel handla om att anmäla sig till ett webinar, boka en kostnadsfri konsultation eller boka ett demomöte. Processen behöver vara enkel och erbjudandet ska vara klart och tydligt. Har du gjort förarbetet väl kommer dina leads vara både varma och kvalitativa.

Steg 4: Optimera och följ upp resultatet av dina kampanjer

För att få ut maximal effekt av dina B2B-kampanjer i sociala medier är det viktigt att kontinuerligt mäta, analysera och optimera. För att kunna mäta något måste du givetvis ha mål att mäta mot. Vanliga KPI:er att mäta är antal inkommande leads, engagemangsnivåer och konverteringsgrad – men här finns möjlighet att anpassa utefter era behov. Använd dig av verktyg för kampanjanalys som hjälper dig att förstå vilket budskap och format som resonerar bäst med din målgrupp. Testa olika vinklar och justera dina kampanjer för att förbättra dina resultat över tid.   

 

Dardan Selmani Redigerad 1

Dardan Selmani

Affärsutvecklare, Growth Marketing-specialist

033–784 67 74

Har du fler frågor?

Ställ din fråga till mig här nedan.