Så lyckas du med din B2B-annonsering på sociala medier
Blogg
2 min
B2B-annonsering i sociala medier är ett vasst redskap för att generera leads och nya affärer. Genom att följa denna guide kan du skapa kampanjer som effektivt engagerar och omvandlar professionella målgrupper till konkreta affärsmöjligheter.
Steg 1: Bygg medvetenhet
Första steget i en framgångsrik B2B-kampanj i sociala medier är att skapa medvetenhet om att du och ditt företag finns. Här är målsättningen att beslutsfattare inom din målgrupp och potentiella påverkare ska bli upplysta om dig. Du kan med fördel använda plattformar som Linkedin där du kan annonsera baserat på bransch, företagsstorlek och yrkesroll. I det här steget bör du prioritera ditt innehåll och fokusera på det som tydligt lyfter fram ditt värdeerbjudande. Vilka är ni? Vad gör er unika? Vad erbjuder ni? Detta är frågor som era annonser bör besvara.
Steg 2: Engagera ditt nätverk
När du har fångat din målgrupps uppmärksamhet bör du fokusera på att bygga relationer och stimulera deras intresse. I det här steget kan du med fördel erbjuda mer värdeskapande innehåll som whitepapers, case-studier och branschanalyser som ni annonserar i sociala medier. Detta hjälper till att positionera ditt företag som en tankeledare och bygger förtroende hos potentiella kunder. Här är det viktigt att innehållet ni delar med er av är hjälpsamt och värdeskapande. Var bjussiga och erbjud er expertis! Det bygger förtroende och skapar engagemang.
Steg 3: Konvertera intresse till leads
Målet i det tredje steget är att omvandla intresse till konkreta affärsförfrågningar eller möten. Här bör din kampanj innehålla tydliga uppmaningar som leder till handling. Det kan till exempel handla om att anmäla sig till ett webinar, boka en kostnadsfri konsultation eller boka ett demomöte. Processen behöver vara enkel och erbjudandet ska vara klart och tydligt. Har du gjort förarbetet väl kommer dina leads vara både varma och kvalitativa.
Steg 4: Optimera och följ upp resultatet av dina kampanjer
För att få ut maximal effekt av dina B2B-kampanjer i sociala medier är det viktigt att kontinuerligt mäta, analysera och optimera. För att kunna mäta något måste du givetvis ha mål att mäta mot. Vanliga KPI:er att mäta är antal inkommande leads, engagemangsnivåer och konverteringsgrad – men här finns möjlighet att anpassa utefter era behov. Använd dig av verktyg för kampanjanalys som hjälper dig att förstå vilket budskap och format som resonerar bäst med din målgrupp. Testa olika vinklar och justera dina kampanjer för att förbättra dina resultat över tid.
Läs mer
Vad är digital marknadsföring?
Du har säkert stött på begreppet ”digital marknadsföring” lite här och var. Det är ett begrepp som har blivit vanligare och vanligare i takt med att världen och samhället blivit mer digitalt. Begreppet kan ha olika betydelse och definition beroende på vart du stöter på det.
2min
Webinar: Growth Marketing
Nu har vi den stora glädjen att bjuda in er till ett webinar där vi dyker ner i ämnet Growth Marketing tillsammans med vår expert Ida Boman. Under 45 minuter delar Ida med sig av insikter som hjälper ert företag att nå era tillväxtmål, ger exempel från riktiga kundcase och presenterar tillvägagångssätt för att lyckas med Growth Marketing. Webinaret avslutas med en frågestund.
1min
Så här kommer du i gång med Growth Marketing
I den här guiden får du veta mer om vad Growth Marketing är och hur tekniken hjälper dig att lyckas med din digitala tillväxt. Guiden riktar sig till dig som vill öka antalet följare, kunder, engagemang, räckvidd eller på annat sätt nå ut till fler. Ladda ner guiden gratis!
1min
Har du fler frågor?
Ställ din fråga till mig här nedan.