Hoppa till innehållet
IMG 3674

Schemalägg dina Instagram-inlägg med Facebooks Creator Studio

Glöm begränsningar och dyra tredjepartslösningar! Nu kan du schemalägga dina Instagram-inlägg och IGTV via Facebooks Creator Studio.

Facebook har länge haft en egen funktion för schemaläggning av inlägg – något som både förenklar vardagen och gör att vi som arbetar med sociala medier kan vara lediga och fortfarande ha ett jämnt och stadigt flöde av organiska inlägg i kanalen. Instagram har dock saknat funktionen vilket gjort att vi fått använda oss av tredjepartslösningar såsom Later, Falcon och Hubspot för att tidsinställa Instagram-inlägg. Eftersom dessa tjänster kostar pengar (om du vill få tillgång till alla funktioner) blir många Social Media Managers begränsade vid schemaläggning av Instagram-inlägg. Detta förändras alltså nu, i och med att schemaläggning för Instagram kommer in i Facebooks Creator Studio.

Vad är Creator Studio?

Har du inte använt Creator Studio tidigare rekommenderar vi verkligen att du testar! Här kan du nämligen publicera, hantera, monetarisera och mäta innehåll på alla dina Facebook-sidor och Instagram-konton. Creator Studio hjälper dig även att dra nytta av analysmöjligheter.

Creator Studios exempel där man kan publicera, hantera, monetarisera och mäta innehåll på alla sina Facebook-sidor och Instagram-konton

Schemalägg Instagram-inlägg

Instagram-funktionen i Creator Studio har sedan i våras funnits för kreatörskonton men börjar nu rullas ut även för företagskonton. Har du inte fått den ännu är det alltså bara en tidsfråga, och förhoppningsvis inte särskilt långt borta. Än så länge är det Instagram-inlägg (både foto och bild) samt IGTV som går att publicera och administrera via Creator Studio. Förhoppningsvis kommer även schemaläggning för händelser, vilket skulle lösa all organisk schemaläggning i ett och samma verktyg.

Creator Studios publiceringsverktyg ger dig en exakt och tydlig bild av hur ditt inlägg kommer att se ut när det publicerats. Precis som när du gör ett inlägg direkt i Instagram-appen, laddar du här upp bild eller video, skriver text, lägger till hashtags, emojis, platstaggar och taggar andra konton. I Creator Studio kan du (till skillnad från i många tredjepartsverktyg) även lägga upp flera bilder i samma inlägg. När du är färdig med ditt inlägg är det bara att välja datum, tid och schemalägga – klart!

I Creator Studios innehållsbibliotek får du dessutom en tydlig överblick över tidigare inlägg och under statistik-fliken ser du svart på vitt hur det går för ditt innehåll.

Facebooks hjälpsida kan du läsa mer om hur du kommer igång och använder Creator Studio.


Fler relaterade blogginlägg hittar du här:

Vad är Facebook Business Manager?

Vad är Facebook Ads Manager?

Snapchat för företag - hur fungerar det?


Kom i kontakt med oss

Vill du veta mer hur du skapar lönsamhet med hjälp av sociala medier? Maila digitalmarknad@toxic.se eller kontakta Ida så hjälper hon dig vidare.