Schemalägg dina Instagram-inlägg med Facebooks Creator Studio
Blogg
2 min
Glöm begränsningar och dyra tredjepartslösningar! Nu kan du schemalägga dina Instagram-inlägg och IGTV via Facebooks Creator Studio.
Facebook har länge haft en egen funktion för schemaläggning av inlägg – något som både förenklar vardagen och gör att vi som arbetar med sociala medier kan vara lediga och fortfarande ha ett jämnt och stadigt flöde av organiska inlägg i kanalen. Instagram har dock saknat funktionen vilket gjort att vi fått använda oss av tredjepartslösningar såsom Later, Falcon och Hubspot för att tidsinställa Instagram-inlägg. Eftersom dessa tjänster kostar pengar (om du vill få tillgång till alla funktioner) blir många Social Media Managers begränsade vid schemaläggning av Instagram-inlägg. Detta förändras alltså nu, i och med att schemaläggning för Instagram kommer in i Facebooks Creator Studio.
Vad är Creator Studio?
Har du inte använt Creator Studio tidigare rekommenderar vi verkligen att du testar! Här kan du nämligen publicera, hantera, monetarisera och mäta innehåll på alla dina Facebook-sidor och Instagram-konton. Creator Studio hjälper dig även att dra nytta av analysmöjligheter.
Schemalägg Instagram-inlägg
Instagram-funktionen i Creator Studio har sedan i våras funnits för kreatörskonton men börjar nu rullas ut även för företagskonton. Har du inte fått den ännu är det alltså bara en tidsfråga, och förhoppningsvis inte särskilt långt borta. Än så länge är det Instagram-inlägg (både foto och bild) samt IGTV som går att publicera och administrera via Creator Studio. Förhoppningsvis kommer även schemaläggning för händelser, vilket skulle lösa all organisk schemaläggning i ett och samma verktyg.
Creator Studios publiceringsverktyg ger dig en exakt och tydlig bild av hur ditt inlägg kommer att se ut när det publicerats. Precis som när du gör ett inlägg direkt i Instagram-appen, laddar du här upp bild eller video, skriver text, lägger till hashtags, emojis, platstaggar och taggar andra konton. I Creator Studio kan du (till skillnad från i många tredjepartsverktyg) även lägga upp flera bilder i samma inlägg. När du är färdig med ditt inlägg är det bara att välja datum, tid och schemalägga – klart!
I Creator Studios innehållsbibliotek får du dessutom en tydlig överblick över tidigare inlägg och under statistik-fliken ser du svart på vitt hur det går för ditt innehåll.
På Facebooks hjälpsida kan du läsa mer om hur du kommer igång och använder Creator Studio.
Fler relaterade blogginlägg hittar du här:
Vad är Facebook Business Manager?
Snapchat för företag - hur fungerar det?
Kom i kontakt med oss
Vill du veta mer hur du skapar lönsamhet med hjälp av sociala medier? Maila digitalmarknad@toxic.se eller kontakta Ida så hjälper hon dig vidare.
Läs mer
Facebook utökar sina tjänster med Marketing Email
Är du nyfiken att komma igång med epostmarknadsföring? Facebook har lanserat ett enkelt verktyg för dig som vill testa - Marketing Email.
2min
Vad är Facebook Pixel?
Annonserar du på Facebook och Instagram finns det många fördelar med att installera en Facebook-pixel på din webbplats. Men vad är det egentligen den gör? Och hur installerar du den?
3min
Facebook Business Manager och Facebook Ads Manager – vad är skillnaden?
Vi som arbetar med sociala medier älskar det faktum att vi kan hantera alla de konton vi jobbar med på ett och samma ställe. Men den underbara Facebook-världen är långt ifrån självklar för alla. Vi förklarar skillnaderna.
2min