Snapchat för företag – hur fungerar det?
Blogg
3 min
Går du i tankarna om att börja annonsera på Snapchat? Kul! Vi arbetar med Snapchat åt våra kunder och tänkte dela med oss av det vi lärt oss om kanalen.
Vad är Snapchat?
Snapchat är idag den tredje största sociala plattformen i Sverige (Svenskarna och internet 2019). I kanalen kommunicerar du främst genom så kallade ”snaps”, som består av bilder och korta videoklipp, redigerade med olika filter och funktioner. Dessa snaps är bara tillgängliga under en begränsad tid, och kan skickas till utvalda vänner eller läggas upp i ett öppet flöde – din ”story”. Kanalen har även en chattfunktion där användarna kan chatta med varandra i ren text.
På Snapchat sker majoriteten av kommunikationen privat, användarna sinsemellan, vilket gör den något svåranvänd för företag att arbeta med organiskt. För att nå de som finns på Snapchat kan man som företag istället använda sig av ambassadörer och influencers – eller annonsera.
De använder Snapchat
Snapchat är störst hos den yngre generationen. Det är personer i åldrarna 12–25 år som dominerar användandet av kanalen dagligen. Detta gör ibland att företag missar plattformen som marknadsföringskanal. Men faktum är att Snapchat skulle kunna ta din marknadsföring till nästa nivå – om målgruppen passar för din affärsidé. Visste du till exempel att hela 83 procent av de som studerar använder Snapchat?
Vilket innehåll fungerar på Snapchat?
Precis som i alla sociala medier bör ditt arbete på Snapchat vara varumärkesbyggande. Detta innebär inte att du inte kan annonsera – tvärtom! Genom personliga och träffande annonser kan du pricka helt rätt och marknadsföra dig för en engagerad och nyfiken publik.
Rörligt material
Vi rekommenderar att du använder dig av rörligt material på Snapchat. Varför? För att din annons kommer att visas i max 10 sekunder vilket gör att du har väldigt lite tid på dig att säga det du vill – då är rörligt material att föredra.
Håll dig till ett budskap
Att hinna säga det du vill på 10 sekunder kan kännas som en utmaning, men vi vill påstå att den korta annonstiden är något positivt. Vårt attention span är idag kortare än en guldfisks och ligger så lågt som på 8 sekunder. Ska vi hinna fånga mottagaren på så kort tid måste vi helt enkelt hålla oss till ett budskap, och inte försöka berätta flera historier på en gång.
Storytelling
På tal om historier... Det är få tekniker som engagerar och berör oss såsom storytelling gör. Genom berättandet kan du skapa känslor och få mottagaren att vilja knyta an. Med bra storytelling kan du få dina kunder att känna gemenskap och tillit för ditt varumärke. Och det är precis detta vi vill att våra kunder ska göra. Fokusera alltså hellre på att berätta personliga och bra historier som berör, än att skapa säljande budskap.
Hur arbetar vi med Snapchat?
- Vi börjar alltid med att sätta upp en tydlig plan och målsättning – självklart tillsammans med dig som kund.
- Med hjälp av bild- och/eller videomaterial från dig, skapar vi färdigt kampanjmaterial, med budskap anpassade efter annonsernas målsättningar. Vi agerar också stöd i allt från idéutveckling och koncept till produktion.
- Vi skapar och sätter upp dina kampanjer och annonser i Snapchats annonsverktyg Snap Ads Manager. Under hela kampanjperioden underhåller vi annonserna och gör – vid behov – optimerande justeringar.
- Efter kampanjens slut analyserar vi resultatet och presenterar det för dig i en enkel och lättförståelig rapport.
Tips för dig som funderar på att börja annonsera på Snapchat
- Börja med att ställa dig följande fråga: finns min målgrupp på Snapchat?
- Om svaret är ja, fundera på vilket värde du kan tillföra målgruppen i kanalen.
- Våga vara kreativ och lekfull, här finns alla möjligheter att fånga den yngre publikens uppmärksamhet.
- Engagera, berör och få publiken nyfiken med hjälp av storytelling.
Fler bloggtips:
Vad är lead-rapport och hur ska du arbeta med den?
Vad är Facebook Business Manager?
Vill du ha hjälp med din annonsering?
Vi hjälper dig och ditt företag att hänga med i svängarna. Vi täcker upp när ni inte hinner med – så att ni kan lägga ert fokus på det ni är experter på. Med Toxic får du en långsiktig partner som hjälper till med strategi, annonsering, kampanjplanering och utvärdering. Kontakta oss om du vill veta mer.
Läs mer
Svenskarna och sociala medier 2020
Utvecklingen av sociala medier går fort, inte minst under en pandemi. Här sammanfattar vi Svenskarna och internet 2020 utifrån perspektivet sociala medier.
7min
Vad är digital marknadsföring?
Du har säkert stött på begreppet ”digital marknadsföring” lite här och var. Det är ett begrepp som har blivit vanligare och vanligare i takt med att världen och samhället blivit mer digitalt. Begreppet kan ha olika betydelse och definition beroende på vart du stöter på det.
2min
Vad är content marketing?
Vi har i ett tidigare inlägg skrivit om vikten av den digitala varumärkesidentiteten och adderar nu nästa viktiga lager i er digitala marknadsstrategi, nämligen content marketing.
3min