Toxic körde ett 24-timmars hackathon!
Nyhet
2 min
Ett dedikerat gäng + 24 timmar + innovation = ett magiskt hackathon.
Vad är ett hackathon?
Ordet ”hackathon” kommer från ”hack” och ”marathon”. Ett hackathon är ett event där utvecklare, programmerare och problemlösare samlas för att lösa ett eller flera olika problem. Att lösa problem kan vara komplext. Olika människor är bra på olika saker och har olika typer av erfarenheter. Genom att dra nytta av olika personers kompetenser och erfarenheter ökar möjligheten att lösa problemet.
Varför anordnade vi ett hackathon?
Vi ville genomföra ett hackathon med fokus på innovation och sådant vi inte riktigt hinner med i vardagen. På Toxic finns en hög innovationskraft och motivation och ett hackathon blev ett perfekt tillfälle att samla alla innovativa digitala rebeller för att cruncha nya lösningar tillsammans.
Första gången för Toxic. Kommer det fler?
Detta hackathon var det första gången vi själva anordnat. Vi valde att göra det internt för oss själva för att uppleva och utvärdera hur vi kan göra det bättre till nästa gång. Nu har vi gjort det och är glada för det positiva utfallet. Förhoppningsvis gör vi hackathon till en tradition en gång om året för oss själva internt och bjuder in externa parter till extra tillfällen. Vi kanske bjuder in studenter och kunder där vi löser problem tillsammans? Ja, det återstår att se.
Vad blev det för ”hacks”?
Allt började med en idélåda där alla fick möjligheten att skicka in förslag på hacks att genomföra. Alla dessa förslag mynnade ut i sju olika problem som 41 nyfikna själar fick ta sig an. Urvalen på de olika hacken var mixade i att ha en spridning inom teknik-, samhälls- och Toxic-nytta. Hacken var allt från att bygga ett nytt resursplaneringsverktyg till en mikroträningsportal för jämlikhet och inkludering på arbetsplatsen. Ett par av dessa hacks kanske också blir system eller produkter som kan lanseras på marknaden.
Vad blev resultatet av Toxics första hackathon?
24 timmar senare var 16 av 41 tappra hackare kvar och hacken presenterades. Vid presentationen var det många som lyckades hålla sig skarpa i huvudet trots lite sömn. Alla hacks kom längre än vad förväntat på 24 timmar, men inget hack blev helt färdigt. Eventet resulterade i många trötta men glada ansikten och det var många som stannade längre än vad de tänkt för att det var så roligt.
En stor jävla succé!
- Kalle Ekstrand
Läs mer
Toxic tar nästa steg för ökad kundnöjdhet – stärker organisationen med Customer Success Manager
Den digitala byrån Toxic tillsätter Jessica Holmberg Ludvigsson som Customer Success Manager för att stärka kundupplevelsen och bygga långsiktiga relationer. Jessica kommer ansvara för att skapa en närmare dialog med kunderna och se till att deras feedback blir en central del av företagets utveckling.
2min
Spårbarhet och digitala produktpass – Ekodesignförordningens påverkan på små och medelstora företag
Digitala produktpass (DPP) är på väg att bli en ny standard inom EU, med målet att förbättra hållbarheten hos produkter och öka transparensen i värdekedjan. För små och medelstora företag innebär detta både utmaningar och möjligheter. Här går vi igenom vad digitala produktpass innebär, hur de påverkar företag och hur lösningar som PIM-system kan underlätta omställningen.
2min
Umbraco jämfört med andra CMS – G2-rapporten visar vad användarna säger
Att välja rätt CMS är ett viktigt beslut och att höra vad verkliga användare tycker kan göra valet enklare. G2, en ledande recensionsplattform för mjukvara, har samlat in över 750 recensioner av Umbraco och jämfört det med fem andra populära CMS. I den här rapporten får du insikter i vad som gör Umbraco till ett populärt val.
2min