Toxics e-handelsexpert summerar och reflekterar kring E-barometern 2022
Nyhet
1 min
PostNord och HUI Research årliga e-handelsrapport släpptes i förra veckan och för första gången sedan 2006 visar e-barometern en negativ helårsutveckling av e-handelns omsättning. Oscar Salomonsson, affärsområdesansvarig för e-handel på Toxic summerar och reflekterar kring årets rapport och ger några värdefulla tips till dig som känner osäkerhetens vindar blåsa omkring dig.
E-barometern visar att e-handeln minskat med 7 procent medan den totala detaljhandeln ökat med 3,8%. Inflation, minskad köpkraft och förändrat köpbeteende hos konsumenterna kan vara några förklaringar till förändringen.
- Det kan sannolikt förklaras med att den ökade inflationen resulterat i minskad köpkraft som i sin tur bidragit till svängningar i köpbeteenden hos konsumenterna. Det gäller framför allt dyrare varor, som många har försökt hitta billigare, vilket i sin tur gett positivt resultat för försäljningen på begagnatmarknaden. Vi ser också att allt fler väljer att göra sina köp direkt från tillverkaren, speciellt inom mode, möbler och heminredning, säger Oscar Salomonsson, e-handelsexpert på Toxic.
Många drar i handbromsen på grund av de rådande omständigheterna i omvärlden men det är viktigt att inte glömma bort att göra en långsiktig planering för att komma ut starkare på andra sidan.
- Öka dina marginaler, satsa på kundupplevelsen och se till att äga din egna data är tre tips som jag tror är viktiga att ha med i den långsiktiga planen om du är e-handlare. Idag är konsumenten mer benägen att göra dyrare köp via mobilen så jag skulle också rekommendera e-handlare att fokusera på Social shopping och mobilanpassning av e-handeln, säger Oscar Salomonsson, e-handelsexpert på Toxic.
Behöver du hjälp med digitala lösningar?
Klicka här
Läs mer
Toxic tar nästa steg för ökad kundnöjdhet – stärker organisationen med Customer Success Manager
Den digitala byrån Toxic tillsätter Jessica Holmberg Ludvigsson som Customer Success Manager för att stärka kundupplevelsen och bygga långsiktiga relationer. Jessica kommer ansvara för att skapa en närmare dialog med kunderna och se till att deras feedback blir en central del av företagets utveckling.
2min
Spårbarhet och digitala produktpass – Ekodesignförordningens påverkan på små och medelstora företag
Digitala produktpass (DPP) är på väg att bli en ny standard inom EU, med målet att förbättra hållbarheten hos produkter och öka transparensen i värdekedjan. För små och medelstora företag innebär detta både utmaningar och möjligheter. Här går vi igenom vad digitala produktpass innebär, hur de påverkar företag och hur lösningar som PIM-system kan underlätta omställningen.
2min
Umbraco jämfört med andra CMS – G2-rapporten visar vad användarna säger
Att välja rätt CMS är ett viktigt beslut och att höra vad verkliga användare tycker kan göra valet enklare. G2, en ledande recensionsplattform för mjukvara, har samlat in över 750 recensioner av Umbraco och jämfört det med fem andra populära CMS. I den här rapporten får du insikter i vad som gör Umbraco till ett populärt val.
2min
Låt oss skapa magi tillsammans
Skicka ett meddelande så hör vi av oss