Hoppa till innehållet
Toxic Oscar Salomonsson 12

Tre frågor och svar kring e-handel

Varför ska man satsa på e-handel? Konkurrerar man inte med sina egna återförsäljare om man öppnar en e-handel? Vilka funktioner är bra att inkludera om man ska satsa på e-handel? I denna artikel besvarar vi dessa tre frågor.

Varför ska man satsa på e-handel?

Den främsta anledningen är att stärka sitt eget varumärke men det är också viktigt att möta kundernas behov med en ny generation inköpare som vill konsumera information och göra sina inköp på ett snabbt och smidigt sätt utan mänskliga kontaktytor. Köpresan är mer digital än någonsin, vilket vi märkte ökade ännu mer under pandemin. Av den enkla anledningen ser vi en tydlig trend i att användarupplevelsen och köpprocessen blivit ännu viktigare.

Med hjälp av e-handel behöver man nödvändigtvis inte heller lagerhålla lika mycket produkter på en och samma plats, utan hela sortimentet finns på nätet och kan tillverkas efter order.

Konkurrerar man inte med sina egna återförsäljare om man öppnar en e-handel?

Det är vanligt att många tänker att man konkurrerar ut sina återförsäljare, men man borde i stället se det som ett extra skyltfönster för sina återförsäljare. Att kunna fronta sina egna produkter där man själv har 100% kontroll över hur produkten presenteras, som inte heller blandas ihop med andra varumärken. Detta kan få en produkt att upplevas mer exklusiv då den får eget “rampljus”. Ytterligare anledningar är att visa upp hela sitt sortiment, inspirera genom miljöbilder och hålla uppe priserna. Det sistnämnda kan vara den viktigaste anledningen till att ha en direktkanal till marknaden, som praktiskt taget innebär att man håller priset över sina återförsäljare, vilket kan ge dem mer försäljning och även upprätthålla prisbilden. För att undvika att konkurrera ut sina egna återförsäljare bör man tänka på att inte ha allt för många kampanjer på sina produkter. Det riskerar att konkurrera ut återförsäljarna och kan ge sura miner.

Vilka funktioner är bra att inkludera om man ska satsa på e-handel?

  • Inspiration och konfiguration

Möjlighet att konfigurera produkter utifrån färg, storlek eller material är ett bra sätt för kunden att kunna jämföra och se produkten digitalt innan sitt köp. Finns det dessutom en verklig bakgrundsmiljö kan kunden enklare inspireras och se produkten framför sig i sitt eget hem.

  • Produktfiltrering

En annan funktion som är viktig är att kunna filtrera sig ner till ett urval produkter. För att möjliggöra detta krävs ett PIM (produktinformationssystem) som tillhandahåller planering av sortimenten, kanaler, produktdata, media, produktattribut, relationer och kategorisering på ett strukturerat sätt. Med hjälp av ett PIM-system underlättar man den digitala köpresan och gör det lättare för konsumenten att hitta rätt produkt.

  • Smart produktsökning

Med hjälp av en bra sökmotor kan man ge kunden förslag på synonymer, tolka felstavningar och ge produktförslag utifrån olika variabler. Detta gör man (återigen) för att underlätta köpupplevelsen och minska risken till felköp eller att kunden lämnar sajten.

Tidigare cases där designerindustrin använt digital handel:

Essem Design

Golvabia 

Stolab

Toxic Oscar Salomonsson 16

Oscar Salomonsson

Affärsområdesansvarig e-handel

031-376 24 82

Vill du veta mer?

Skicka ett meddelande här så återkommer vi så snart vi kan.