Utveckla ett intranät som effektiviserar din verksamhet
Blogg
4 min
Intranät har gått från att vara svåra att hantera till att bli användarvänliga och effektiva – om du bygger det på rätt sätt vill säga. Det finns plattformar som är speciellt framtagna för att uppfylla kundens behov och krav och de är utvecklade med användaren i fokus. I det här blogginlägget delar vi med oss av några centrala fördelar med intranät och presenterar Sitevision och Umbraco; två plattformar som vi föredrar när det kommer till intranät.
Fördelar med intranät
-
Bättre kommunikation: Intranät fungerar som en central informationshub där anställda kan få tillgång till företagsnyheter, uppdateringar och viktig information. Detta förbättrar kommunikationen inom organisationen och håller alla informerade.
-
Samarbete och kunskapsdelning: Intranät underlättar samarbete genom att erbjuda verktyg som fil- och dokumentdelning, kalendrar och forum. Anställda kan enkelt dela kunskap och idéer, vilket främjar innovation och effektivitet.
-
Effektiv informationshantering: Genom att organisera och strukturera information på ett tydligt sätt hjälper intranät anställda att hitta det de behöver snabbt och enkelt. Det minskar tidsåtgången för att söka efter information.
-
Anpassningsbart: Intranät kan anpassas efter organisationens behov och struktur. Sitevision och Umbraco erbjuder flexibilitet att skapa skräddarsydda intranät som passar exakt det som organisationen behöver.
Här lyfter vi fram fyra fördelar men det finns givetvis fler som vi gärna delar med oss av om ni är intresserade av att veta mer om en intranätslösning.
Sitevision som plattform för ditt intranät
Sitevision är en populär plattform för såväl webbpublicering som intranät och plattformen används av många olika typer av organisationer och kommuner för att hantera sin interna kommunikation på ett effektivt sätt. Här listar vi ett gäng fördelar som du får om du använder Sitevision till ditt intranät:
-
Användarvänlighet: Sitevision är känt för sitt användarvänliga gränssnitt, vilket gör att redaktörer utan teknisk bakgrund kan skapa och hantera innehåll utan problem.
-
Säkerhet: Sitevision lägger stor vikt vid säkerhet och erbjuder funktioner som åtkomstkontroll, kryptering, behörighetskontroll och inloggningsskydd. Allt för att du som organisation ska kunna säkerställa rätt behörighetsnivå på olika delar av intranätet.
-
Integration: Det är möjligt att integrera Sitevision med andra system och verktyg, vilket gör det enklare att hantera olika aspekter av verksamheten.
-
Flexibilitet: Sitevision är en flexibel plattform som kan anpassas utefter organisationens specifika behov och krav.
Umbraco för enklare Intranät
Umbraco är en annan plattform som kan användas för att skapa enklare intranät. Dess fördelar inkluderar:
-
Open Source: Umbraco är ett open source-system, vilket innebär att det är kostnadseffektivt och ger er organisation möjlighet att anpassa det efter era behov.
-
Flexibilitet: Umbraco är mycket flexibelt och kan skräddarsys efter organisationens behov. Det är idealiskt för mindre företag eller organisationer med begränsade resurser.
-
Community-stöd: Umbraco har ett aktivt och stödjande community som erbjuder plugins och support för att förenkla utvecklingsprocessen.
Kanske har ni identifierat att ni behöver ett intranät men ni har egentligen inte kommit fram till mer än så. För att hjälpa er på traven har vi tagit fram en checklista som ni kan utgå från för att säkerställa att ni har de viktigaste delarna på plats. Vi finns självklart tillhands för att bolla och diskutera lösningar utefter era behov. Att bygga smarta digitala lösningar är vår grej och det är vi riktigt vassa på så tveka inte att höra av er! 📩
Checklista för intranätsprojekt
-
Definiera era mål: Som i de flesta av alla projekt behöver du klarlägga dina mål och ditt syfte med intranätet. Vad vill du uppnå med utvecklingen av ett intranät?
-
Gör en målgruppsanalys: För att skapa ett intranät som dina medarbetare är nöjda med är det viktigt att veta vad deras utmaningar idag är och vad de önskar få ut av en ny digital plattform. Undersök och analysera behovet hos användarna och bygg intranätet med analysen som grund.
-
Sätt en innehållsstrategi: Utveckla en strategi för att organisera och hantera innehåll på intranätet. Svara på frågor som; Vad ska publiceras vart? Vad ska lyftas fram? Hur ska innehållet organiseras? Vem har tillgång till vad?
-
Välj din plattform: Om du gjort jobbet med ovan tre punkter kan du med största sannolikhet avgöra om ett intranät i Sitevision eller Umbraco passar er verksamhet bäst.
-
Designa intranätet: För att underlätta användning krävs det en användarvänlig design på intranätet. Utveckla och anpassa efter dina behov.
-
Utveckla och implementera: Bygg och implementera intranätet enligt din plan.
-
Testa ditt intranät: Glöm inte att testa intranätet noga för att säkerställa att det fungerar som det ska och lever upp till era förväntningar.
-
Utbilda användarna: Utbilda personer som ska nyttja intranätet så att de kan och förstår hur de ska använda intranätet på bästa sätt.
-
Uppdatera kontinuerligt: Se till att hålla ditt intranät uppdaterat med relevant information och funktioner så att användare och redaktörer blir vana att arbeta i verktyget och förstå att det är en viktig informationskälla.
-
Samla in feedback och utvärdera: Samla in feedback från användarna och utvärdera intranätets prestanda regelbundet för att göra nödvändiga förbättringar.
Att investera i ett intranät, oavsett om det är byggt på Sitevision eller Umbraco, kan vara en klok strategisk beslut för organisationer som vill förbättra sin interna kommunikation och samarbete. Genom att följa denna checklista och utnyttja de unika fördelarna med din valda plattform kan du skapa ett intranät som stöder ditt företags mål och behov.
Hör av er om ni vill ha hjälp med att utveckla ett intranät! Vi är all ears 👂📩
Läs mer om Sitevision här.
Läs mer om Umbraco här.
Läs mer
Toxic tar nästa steg för ökad kundnöjdhet – stärker organisationen med Customer Success Manager
Den digitala byrån Toxic tillsätter Jessica Holmberg Ludvigsson som Customer Success Manager för att stärka kundupplevelsen och bygga långsiktiga relationer. Jessica kommer ansvara för att skapa en närmare dialog med kunderna och se till att deras feedback blir en central del av företagets utveckling.
2min
Spårbarhet och digitala produktpass – Ekodesignförordningens påverkan på små och medelstora företag
Digitala produktpass (DPP) är på väg att bli en ny standard inom EU, med målet att förbättra hållbarheten hos produkter och öka transparensen i värdekedjan. För små och medelstora företag innebär detta både utmaningar och möjligheter. Här går vi igenom vad digitala produktpass innebär, hur de påverkar företag och hur lösningar som PIM-system kan underlätta omställningen.
2min
Umbraco jämfört med andra CMS – G2-rapporten visar vad användarna säger
Att välja rätt CMS är ett viktigt beslut och att höra vad verkliga användare tycker kan göra valet enklare. G2, en ledande recensionsplattform för mjukvara, har samlat in över 750 recensioner av Umbraco och jämfört det med fem andra populära CMS. I den här rapporten får du insikter i vad som gör Umbraco till ett populärt val.
2min