- Startsida
- Kunskapsbank
- Blogg

Vad är content marketing?

Skrevs av Ida Boman den 02 juli 2019
Blogg
3 min
Blogg
3 min
Vi har i ett tidigare inlägg skrivit om vikten av den digitala varumärkesidentiteten och adderar nu nästa viktiga lager i er digitala marknadsstrategi, nämligen content marketing.
Content marketing till din digitala strategi
Content marketing är innehållet du skapar för att sedan sprida vidare i era digitala kanaler. Innehållet ska vara skapat för att engagera er målgrupp, i rätt tid, i rätt kanal med rätt budskap.
Det är ett sätt att kommunicera för att marknadsföra era produkter eller tjänster men med fokus på att tillföra ett värde, skapa en känsla eller ett engagemang istället för att fokusera på försäljningen. Det handlar om vad kunden vill höra snarare än vad ni vill berätta. Så konsten är att skapa innehåll som är värt att läsa.
Målet med er content marketing är att på något sätt påverka mottagaren, det kan vara i syfte att behålla lojala följare, skapa kännedom om era produkter, eller att attrahera fler som kan identifiera sig med era produkter eller tjänster men också med er som företag eller organisation. Det är därför det bör vara en naturlig del av er digitala marknadsstrategi.
Varför är det viktigt?
Idag blir det mer och mer utmanande att nå fram i den digitala värld vi lever i, med mängder av intryck och budskap som kommuniceras med oss dagligen. Samtidigt som vi blir mer medvetna och kräsna med vilket innehåll vi gillar, delar och tar till oss, det krävs helt enkelt mer idag för att mottagaren ska vara lojal till ett företag.
Att ni jobbar med content marketing visar att ni förstår er målgrupp och vad som är viktigt för dem. När ni skapar innehåll som adderar ett värde för kunden är det första steget till att ha skapat en relation, vilket bidrar till att kunden kommer söka sig tillbaka till er nästa gång de vill ha svar på sina frågor eller letar efter inspiration.
Eftersom content marketing utgår från era egna digitala kanaler får ni möjlighet att knyta er målgrupp till er och låta de bekanta sig med ert varumärke och era värderingar, för att fortsätta bygga på er långsiktiga relation.
Men det är också en viktig strategisk pusselbit för er, då ni skapar innehåll som påvisar er expertis inom ett visst område och ger er material som ni kan sprida. Så glöm inte bort att marknadsföra ert innehåll när ni gjort allt arbete för att ta fram det. Förutom att arbeta med era egna kanaler så rekommenderar vi att addera utvalda köpta kanaler för att även nå tillväxt.
Var börjar jag?
För att komma igång med content marketing måste ni känna er målgrupp. Vilka de är, vart de finns, vilka frågor de har under de olika faserna av er köpresa och hur ni kan svara på dem. Se till att investera tid i att analysera era målgrupper och ta fram personas, det är en nyckelfaktor för att lyckas med er content marketing.
Ni behöver ha svar på alla frågor om er målgrupp för att ha en tydlig bild av till vem ni ska skapa innehållet när det är dags att producera. När ni känner er målgrupp och vet vilka ni vill nå, behöver ni fortsätta med att sätta en strategi för hur det ska gå till.
Vill du veta mer hur du kan jobba med content marketing? Vi finns här för att guida dig vidare, båda gällande strategi men också för utförande.
Läs gärna om den digitala varumärkesidentiteten här
Läs mer
Se alla våra nyheter

Guide
Så här kommer du i gång med Growth Marketing
I den här guiden får du veta mer om vad Growth Marketing är och hur tekniken hjälper dig att lyckas med din digitala tillväxt. Guiden riktar sig till dig som vill öka antalet följare, kunder, engagemang, räckvidd eller på annat sätt nå ut till fler. Ladda ner guiden gratis!
1min

Blogg
Facebook utökar sina tjänster med Marketing Email
Är du nyfiken att komma igång med epostmarknadsföring? Facebook har lanserat ett enkelt verktyg för dig som vill testa - Marketing Email.
2min

Blogg
Vad är digital marknadsföring?
Du har säkert stött på begreppet ”digital marknadsföring” lite här och var. Det är ett begrepp som har blivit vanligare och vanligare i takt med att världen och samhället blivit mer digitalt. Begreppet kan ha olika betydelse och definition beroende på vart du stöter på det.
2min

Nyhet
Kläppen Ski Resort väljer Toxic för att bygga ny webbplats i Umbraco Cloud
Kläppen Ski Resort satsar på en ny, modern webbplats i Umbraco Cloud för att skapa en mer anpassningsbar digital upplevelse. Webbplatsen ska ge besökarna rätt information i rätt tid, spegla anläggningens utbud och säsongsskiftningar, samt integreras med bokningssystemet för en smidig och sammanhängande kundresa – oavsett om gästen redan är på plats i Kläppen eller planerar sitt besök.
3min

Nyhet
Vårt team har vuxit – träffa våra sex nya medarbetare!
Vi är så glada att få välkomna sex nya medarbetare till Toxic! Möt Peter, Emma B, Josef, Petter, Linus och Emma R – ett härligt gäng som tillsammans stärker vårt team med värdefull kompetens och driv.
7min

Blogg
Få ut mer av din SEO – enkla justeringar för bättre synlighet
Vill du att fler ska hitta din webbplats? Här är några praktiska SEO-tips som du kan börja med redan idag för att öka din synlighet och ge din digitala närvaro en skjuts.
3min

Nyhet
Toxic inleder nytt samarbete med KABE
Vi har inlett ett spännande samarbete med KABE, en av Sveriges främsta tillverkare av husvagnar och husbilar. Som en del av samarbetet utvecklar vi en ny webbplats i Umbraco – en plattform som ska spegla KABEs premiumkänsla och samtidigt göra det enklare för både besökare och redaktörer att navigera och hantera innehåll.
2min

Blogg
Effektiv annonsering med Google Ads: Tips för ökad synlighet och försäljning
Digital annonsering förändras snabbt och för att ligga steget före krävs en strategi som kombinerar data, kreativitet och kontinuerlig optimering. Här delar vi med oss av viktiga insikter och strategier för att maximera effekten av din Google Ads-annonsering, som gör att du får ut mesta möjliga av din budget.
3min

Blogg
Skapa en kraftfull e-handelslösning med Umbraco Storefront och Norce e-handelsplattform
I en tid där e-handeln utvecklas snabbt är det avgörande att ha en flexibel, skalbar och användarvänlig plattform. För företag som hanterar stora produktkataloger och komplexa produktvariationer är kombinationen av Umbraco Storefront och Norces e-handelsmotor en vinnande lösning.
2min

Nyhet
Vi är live med webb för AmpSociety – en del av ChargeNode Group
ChargeNode Group tar ett nytt spännande steg framåt med lanseringen av AmpSociety – ett nytt bolag och varumärke med fokus på framtidens laddlösningar för elbilar. AmpSociety är en del av ChargeNode Group och lanserar det nya laddsystemet Amp5. Tillsammans med oss på Toxic har de nu lanserat en helt ny produkt- och varumärkeswebb, byggd på Litium, som lägger grunden för fortsatt framgång.
2min

Om Oss
7 snabba med Emelie, affärsutvecklare på Toxic
Möt Emelie, affärsutvecklare på Toxic. När hon inte är upptagen med att skapa affärsmöjligheter och bygga relationer med kunder tillbringar hon dagarna med sina tre barn, njuter av lugna stunder i trädgården eller letar efter unika fynd på loppis. På jobbet navigerar hon smidigt mellan möten med kunder och interna diskussioner, alltid redo att skapa skräddarsydda lösningar och utveckla starka, långsiktiga relationer.
3min

Nyhet
Toxic tar nästa steg för ökad kundnöjdhet – stärker organisationen med Customer Success Manager
Den digitala byrån Toxic tillsätter Jessica Holmberg Ludvigsson som Customer Success Manager för att stärka kundupplevelsen och bygga långsiktiga relationer. Jessica kommer ansvara för att skapa en närmare dialog med kunderna och se till att deras feedback blir en central del av företagets utveckling.
2min

Blogg
Spårbarhet och digitala produktpass – Ekodesignförordningens påverkan på små och medelstora företag
Digitala produktpass (DPP) är på väg att bli en ny standard inom EU, med målet att förbättra hållbarheten hos produkter och öka transparensen i värdekedjan. För små och medelstora företag innebär detta både utmaningar och möjligheter. Här går vi igenom vad digitala produktpass innebär, hur de påverkar företag och hur lösningar som PIM-system kan underlätta omställningen.
2min

Blogg
Umbraco jämfört med andra CMS – G2-rapporten visar vad användarna säger
Att välja rätt CMS är ett viktigt beslut och att höra vad verkliga användare tycker kan göra valet enklare. G2, en ledande recensionsplattform för mjukvara, har samlat in över 750 recensioner av Umbraco och jämfört det med fem andra populära CMS. I den här rapporten får du insikter i vad som gör Umbraco till ett populärt val.
2min

Nyhet
Pulsen Group väljer Toxic som en av sina digitala partners
Pulsen Group, en familjeägd bolagskoncern där flera av bolagen arbetar inom IT, har ingått ett samarbetsavtal med oss på Toxic för att ta två av sina webbplatser till nästa nivå.
3min

Blogg
Effektiv mediehantering - få din webbplats att prestera på topp
Har du funderat på hur felaktig filhantering kan påverka både prestanda och användarupplevelse på din webbplats? Mediehantering innebär många utmaningar – från filstorlek och format till tillgänglighet och lagring. Här har vi samlat våra bästa tips för att göra din webbplats snabbare och mer användarvänlig genom bra mediehantering.
4min

Nyhet
Finn fem tillgänglighetsfel - Vinn en gratis tillgänglighetsanalys av din webbplats
Är er webbplats tillgänglig för alla användare? Nu ger vi på Toxic er chansen att ta reda på det – och samtidigt få möjlighet att vinna en tillgänglighetsanalys, helt gratis!
1min

Nyhet
Vi hälsar fyra nya kollegor välkomna till Toxic
Vi är glada att kunna presentera fyra nya stjärnor till vårt team på Toxic - Karl, Hannah, Kristian och Dennis. Läs vidare för att lära känna dem lite bättre och få en inblick i vad de ser fram emot i sina nya roller.
4min

Nyhet
Team Accessibility: Experterna bakom tillgängliga och inkluderande digitala lösningar
På Toxic sätter vi tillgänglighet i fokus. Det är inte bara en del av processen, utan en grundpelare i hur vi skapar lösningar som fungerar för alla, oavsett förutsättningar. Toxic ska vara bäst i branschen och leda utvecklingen framåt. Här spelar Team Accessibility, under ledning av Alice och Linnéa, en central roll.
3min

Blogg
Därför är Umbraco det smarta CMS-valet för ditt företag
Att välja rätt CMS kan kännas överväldigande med den uppsjö av alternativ som finns på marknaden. Därför har vi gjort det enkelt för dig. Vi har samlat 12 punkter som förklarar varför Umbraco är det bästa CMS:et för ditt företag.
4min

Nyhet
Kom på Sveriges första Umbracokalas
Toxic, i samarbete med Umbraco och Obviuse, arrangerar en heldagskonferens den 23 oktober för att samla utvecklare och umbracofantaster för att utforska och fira allt som Umbraco har att erbjuda. Det blir en dag fylld av inspirerande talare, det senaste inom Umbraco och härlig gemenskap – ett kalas du inte vill missa, och här är din inbjudan!
2min