Vad är digital marknadsföring?
Blogg
2 min
Du har säkert stött på begreppet ”digital marknadsföring” lite här och var. Det är ett begrepp som har blivit vanligare och vanligare i takt med att världen och samhället blivit mer digitalt. Begreppet kan ha olika betydelse och definition beroende på vart du stöter på det.
Vi ser den digitala marknadsföringen som ett sätt att bygga upp sitt varumärke, så att folk i förväg vet vilket företag det handlar om, redan innan de kommer i kontakt med det. För oss på Toxic handlar det om att synas i digitala plattformar och sociala medier där vi primärt använder Instagram och LinkedIn, Google Ads, SEO och vår webbsida. När vi då anställer nya härliga kollegor eller påbörjar ett nytt projekt vet mottagaren redan vilka vi är. Utöver att vi själva arbetar med de tidigare nämnda digitala plattformarna har vi också ett dedikerat team som arbetar med våra kunders digitala marknadsföring.
Digital marknadsföring är också ett sätt för företag att arbeta med employer branding eller varumärkeskännedom för att öka attraktionskraften på sin marknad. Vet mottagaren redan vilka ni är och vad ni erbjuder kan det också bidra till leadsgenerering och driva affärer framåt i köpresan.
Utmaningar med Digital Marknadsföring
Samhället och våra digitala kanaler ändras hela tiden. Det blir också svårare att fånga konsumentens uppmärksamhet då konkurrensen på de digitala plattformarna blir större och större. I takt med detta minskar användarnas uppmärksamhet för reklam, vilket gör det svårare att komma igenom bruset. Vill man synas måste man göra det på ett annorlunda och innovativt sätt.
Många som arbetar med marknadsföring tycker ofta att det finns en utmaning i att nyttja information och data från tidigare insatser och kampanjer. Då kan det krävas att man har en strategisk plan för att ta sig framåt och veta vilka nyckeltal som är viktiga för just dig och ditt företag. Det är först då det blir lättare att analysera hur ditt varumärke presterar och vad som behöver göras.
En person kommer inte kunna allt, men en marknadsavdelning med spetskompetenser inom flera områden löser det mesta!
Behöver du hjälp med din marknadsföring? Hör av dig!
Läs mer
Så här kommer du i gång med Growth Marketing
I den här guiden får du veta mer om vad Growth Marketing är och hur tekniken hjälper dig att lyckas med din digitala tillväxt. Guiden riktar sig till dig som vill öka antalet följare, kunder, engagemang, räckvidd eller på annat sätt nå ut till fler. Ladda ner guiden gratis!
1min
Så här ökar du trafiken till din webbplats
Vi har tagit fram en komplett – och gratis – guide för dig som behöver en snabbkurs inom sökmotoroptimering. Guiden är en handbok som du kan utgå från när ni startar upp eller förbättrar ert SEO-arbete. Lycka till!
1min
7 snabba med Adisa, Social Media Specialist på Toxic
I den här intervjun möter vi Adisa från vårt Growth Marketing-team. Med fokus på teknik, analys och data kombinerar hon pricksäckra strategier med operativt arbete och säkerställer därmed att våra kunders digitala närvaro ökar. Läs mer om Adisas jobb som sociala medier-specialist i nedan intervju.
2min
Behöver du hjälp med något?
Skicka ett meddelande så hör vi av oss så snart vi kan.