Vad är Facebook Ads Manager
Blogg
2 min
Facebook Ads Manager är ett annonsverktyg för dig som vill annonsera på Facebook, Instagram, Messenger eller Audience Network.
Men jag annonserar ju redan mina inlägg direkt från Facebook-sidan och Instagram-kontot, kanske du tänker nu. Nja, det gör du egentligen inte. Låt oss förklara varför.
Inlägg
Inlägg, eller organiska inlägg som vi väljer att kalla dem för att förtydliga skillnaden mellan betalt och obetalt, är de inlägg du gör på din Facebook-sida eller ditt Instagram-konto. Dessa får så kallad organisk (obetald) spridning och kostar därmed inget att publicera.
Sponsrade inlägg
Genom att skjuta till pengar på ett, fram tills nu, organiskt inlägg gör du det sponsrat. Det innebär att du når fler personer genom att betala för visningar och interaktioner. Ett inlägg kan sponsras direkt i sidhanteraren, i det vanliga Facebook-flödet/Instagram-flödet eller via Ads Manager.
Annonser
Annonser skapas endast i Ads Manager där du sätter upp mål, målgrupper och budget för att få innehållet att spridas. En annons baseras alltså inte på något befintligt inlägg och syns inte i dina vanliga flöden. Den dyker endast upp i flödet för de personer som ingår i den målgrupp du valt – och som du har betalat för.
Så här fungerar det
I Ads Manager kan du skapa annonser, hantera när och var de ska köras och spåra hur de går. Verktyget är komplext men ger extremt mycket möjligheter. Det är också utformat på ett smart och användarvänligt sätt som gör att du kan komma igång enkelt. Du kommer åt din Facebook Ads Manager på tre olika sätt:
- Direkt från Facebook-plattformen
- Från din Business Manager
- Via direktlänken: https://business.facebook.com/adsmanager/.
Varför ska jag annonsera på Facebook?
Genom att använda Ads Manager kan du skapa kampanjer som har ett enda syfte och mål. Oavsett målsättning kan du optimera dina annonser för allra bästa resultat. Det innebär bland annat att du kan välja var och när de ska synas, vem som ska se dem, hur ofta de ska se dem och vad de ska göra när de ser dem. Eftersom du, i realtid, får data på allt som händer har du full kontroll och kan – om det behövs – snabbt göra justeringar för att gynna det uppsatta målet. Efter kampanjen kan du utvärdera datan och på så sätt sätta strategier för framtida kampanjer.
Vill du ha hjälp med din annonsering?
Vi hjälper dig och ditt företag att hänga med i svängarna. Vi täcker upp när ni inte hinner med – så att ni kan lägga ert fokus på det ni är experter på. Med Toxic får du en långsiktig partner som hjälper till med strategi, annonsering, kampanjplanering och utvärdering. Hör av dig så berättar vi mer!
Läs mer
Facebook utökar sina tjänster med Marketing Email
Är du nyfiken att komma igång med epostmarknadsföring? Facebook har lanserat ett enkelt verktyg för dig som vill testa - Marketing Email.
2min
Facebook Business Manager och Facebook Ads Manager – vad är skillnaden?
Vi som arbetar med sociala medier älskar det faktum att vi kan hantera alla de konton vi jobbar med på ett och samma ställe. Men den underbara Facebook-världen är långt ifrån självklar för alla. Vi förklarar skillnaderna.
2min
Vad är Facebook Pixel?
Annonserar du på Facebook och Instagram finns det många fördelar med att installera en Facebook-pixel på din webbplats. Men vad är det egentligen den gör? Och hur installerar du den?
3min