- Startsida
- Kunskapsbank
- Blogg

Vad är skillnaden på målgrupp och personas?

Skrevs av Ida Boman den 22 september 2020
Blogg
3 min
Blogg
3 min
För att er kommunikation ska ge effekt behöver ni veta vem ni ska kommunicera med. Därför är förståelsen och insikterna om din målgrupp det absolut viktigaste när det kommer till digital marknadsföring.
Det är utifrån din målgrupp som du skapar innehåll och väljer kanaler för att nå dina mål oavsett om det är att få nya leads, konverteringar eller att bygga varumärkeskännedom. Har du inte gjort hemläxan och arbetat fram dina målgrupper så finns risken att du skapar innehåll som pratar med alla, men att ingen känner sig träffad. Har du inte kännedom om din målgrupp är det lätt att din kommunikation försvinner i mängden, eller att du vill säga för mycket så budskapet blir otydligt för mottagaren.
Skillnaden mellan målgrupp & personas?
Det går nästan utläsa på namnen, att din målgrupp är en grupp av människor som du vill kommunicera till. Personas är när du går ännu mer på djupet och ger dessa personer en identitet. Personerna i din målgrupp har samma intressen och demografi och ger dig en generell bild av en grupp människor som kan tänkas vilja ha dina tjänster.
Exempel på en målgrupp:
- Kvinnor
- 40–45 år
- Utbildning inom media & kommunikation
- Demografi: Bor i storstad är höginkomsttagare
- Intressen: Aktiv livsstil, utövar gärna någon sport på fritiden.
När du skapar personas så gör du målgruppen levande med en personlighet. Här går du på djupet och definierar det som utmärker dina olika personas.
Exempel på personas:
Kajsa är 42 år gammal och bor i lägenhet på söder i Stockholm. Hon arbetar som journalist på ett stort mediahus med 50 anställda. Hon drivs av att skriva texter som påverkar människor till att göra skillnad. Hon åker buss till jobbet och försöker hinna med minst 2 paddelpass i veckan tillsammans med sina man. När de inte tränar paddel ihop så spenderas tiden i stugan i Stockholms skärgården där boxern Kasper trivs som bäst.
Fördomsfullt? Absolut.
Att skapa målgrupper och personas kan upplevas ganska fördomsfullt men då är du på rätt spår, det är precis det vi vill vara här. För när du har skapat personas har du samlat på dig ovärderlig information som hjälper dig att lyckas med din content marketing och vara relevant i kundens alla steg av köpresan. Så utmana gränserna och skapa en fiktiv person som hjälper er att ta rätt beslut – det är först då ni kommer hitta rätt kanaler, ta fram budskap, anpassa tonalitet, ha ett relevant tjänste- eller produktutbud, fortsätta vara proaktiva för deras kommande behov och engagera er i de frågor som är viktiga för dem.
Hur tar man fram personas?
Vilken nivå du väljer att skapa dina målgrupper och personas på är upp till dig, du kan utgå från dina egna tankar, samla kollegor från olika avdelningar eller genomföra intervjuer med dina kunder.
Involvera hela organisationen
Vill ni göra ett mer gediget arbete så samla personer från olika avdelningar på ert företag, för med största sannolikhet har din kund olika behov när de pratar med ekonomi, kundtjänst eller försäljning. Därför får du också bäst information om hela köpresan och vilka frågor som dina kunder står inför i de olika faserna när alla är involverade. En bra början är att göra övningen intern, men här samlar ni inte in insikter från era kunder, så kompletera gärna med intervjuer eller enkätundersökningar med era kunder. Frågebatteriet behöver täcka in såväl arbetsliv som privatliv, intressen, utmaningar och hjärtefrågor, allt för att hjälpa dig skapa innehåll som når ut, berör och engagerar rätt personer i alla faser av köpresan.
Exempel på frågor:
- Vilka digitala kanaler använder de?
- Vart bor de?
- Vad inspireras de av?
- Vilka frågor ställer de sig när de är i köpprocessen?
- Vilka utmaningar står de inför?
- Vilka andra produkter/tjänster använder de?
Analys & Frågor
Vi gillar att basera beslut på fakta, så ta med så mycket statistik och uppgifter ifrån era befintliga kanaler och er webbplats som möjligt. Då får ni information om den faktiska målgruppen som besöker er webb och som interagerar med ert innehåll. Vi behöver basera informationen på fakta för om ni har en bild av ert varumärke och kunden en annat kommer ni attrahera fel kunder. Här kan du läsa mer om vår webbanalys.
Vill du veta mer om din målgrupp?
Vi hjälper gärna till att analysera era befintliga kanaler och ta fram förslag på hur ni kan arbeta med ert innehåll i sociala medier och på er webbplats. Eller så träffas vi för en workshop där vi sätter grunderna för att arbeta från personas. Kontakta oss
Bloggtips: Vill du veta mer om content marketing?
Läs mer
Se alla våra nyheter

Nyhet
Kläppen Ski Resort väljer Toxic för att bygga ny webbplats i Umbraco Cloud
Kläppen Ski Resort satsar på en ny, modern webbplats i Umbraco Cloud för att skapa en mer anpassningsbar digital upplevelse. Webbplatsen ska ge besökarna rätt information i rätt tid, spegla anläggningens utbud och säsongsskiftningar, samt integreras med bokningssystemet för en smidig och sammanhängande kundresa – oavsett om gästen redan är på plats i Kläppen eller planerar sitt besök.
3min

Nyhet
Vårt team har vuxit – träffa våra sex nya medarbetare!
Vi är så glada att få välkomna sex nya medarbetare till Toxic! Möt Peter, Emma B, Josef, Petter, Linus och Emma R – ett härligt gäng som tillsammans stärker vårt team med värdefull kompetens och driv.
7min

Blogg
Få ut mer av din SEO – enkla justeringar för bättre synlighet
Vill du att fler ska hitta din webbplats? Här är några praktiska SEO-tips som du kan börja med redan idag för att öka din synlighet och ge din digitala närvaro en skjuts.
3min

Nyhet
Toxic inleder nytt samarbete med KABE
Vi har inlett ett spännande samarbete med KABE, en av Sveriges främsta tillverkare av husvagnar och husbilar. Som en del av samarbetet utvecklar vi en ny webbplats i Umbraco – en plattform som ska spegla KABEs premiumkänsla och samtidigt göra det enklare för både besökare och redaktörer att navigera och hantera innehåll.
2min

Blogg
Effektiv annonsering med Google Ads: Tips för ökad synlighet och försäljning
Digital annonsering förändras snabbt och för att ligga steget före krävs en strategi som kombinerar data, kreativitet och kontinuerlig optimering. Här delar vi med oss av viktiga insikter och strategier för att maximera effekten av din Google Ads-annonsering, som gör att du får ut mesta möjliga av din budget.
3min

Blogg
Skapa en kraftfull e-handelslösning med Umbraco Storefront och Norce e-handelsplattform
I en tid där e-handeln utvecklas snabbt är det avgörande att ha en flexibel, skalbar och användarvänlig plattform. För företag som hanterar stora produktkataloger och komplexa produktvariationer är kombinationen av Umbraco Storefront och Norces e-handelsmotor en vinnande lösning.
2min

Nyhet
Vi är live med webb för AmpSociety – en del av ChargeNode Group
ChargeNode Group tar ett nytt spännande steg framåt med lanseringen av AmpSociety – ett nytt bolag och varumärke med fokus på framtidens laddlösningar för elbilar. AmpSociety är en del av ChargeNode Group och lanserar det nya laddsystemet Amp5. Tillsammans med oss på Toxic har de nu lanserat en helt ny produkt- och varumärkeswebb, byggd på Litium, som lägger grunden för fortsatt framgång.
2min

Om Oss
7 snabba med Emelie, affärsutvecklare på Toxic
Möt Emelie, affärsutvecklare på Toxic. När hon inte är upptagen med att skapa affärsmöjligheter och bygga relationer med kunder tillbringar hon dagarna med sina tre barn, njuter av lugna stunder i trädgården eller letar efter unika fynd på loppis. På jobbet navigerar hon smidigt mellan möten med kunder och interna diskussioner, alltid redo att skapa skräddarsydda lösningar och utveckla starka, långsiktiga relationer.
3min

Nyhet
Toxic tar nästa steg för ökad kundnöjdhet – stärker organisationen med Customer Success Manager
Den digitala byrån Toxic tillsätter Jessica Holmberg Ludvigsson som Customer Success Manager för att stärka kundupplevelsen och bygga långsiktiga relationer. Jessica kommer ansvara för att skapa en närmare dialog med kunderna och se till att deras feedback blir en central del av företagets utveckling.
2min

Blogg
Spårbarhet och digitala produktpass – Ekodesignförordningens påverkan på små och medelstora företag
Digitala produktpass (DPP) är på väg att bli en ny standard inom EU, med målet att förbättra hållbarheten hos produkter och öka transparensen i värdekedjan. För små och medelstora företag innebär detta både utmaningar och möjligheter. Här går vi igenom vad digitala produktpass innebär, hur de påverkar företag och hur lösningar som PIM-system kan underlätta omställningen.
2min

Blogg
Umbraco jämfört med andra CMS – G2-rapporten visar vad användarna säger
Att välja rätt CMS är ett viktigt beslut och att höra vad verkliga användare tycker kan göra valet enklare. G2, en ledande recensionsplattform för mjukvara, har samlat in över 750 recensioner av Umbraco och jämfört det med fem andra populära CMS. I den här rapporten får du insikter i vad som gör Umbraco till ett populärt val.
2min

Nyhet
Pulsen Group väljer Toxic som en av sina digitala partners
Pulsen Group, en familjeägd bolagskoncern där flera av bolagen arbetar inom IT, har ingått ett samarbetsavtal med oss på Toxic för att ta två av sina webbplatser till nästa nivå.
3min

Blogg
Effektiv mediehantering - få din webbplats att prestera på topp
Har du funderat på hur felaktig filhantering kan påverka både prestanda och användarupplevelse på din webbplats? Mediehantering innebär många utmaningar – från filstorlek och format till tillgänglighet och lagring. Här har vi samlat våra bästa tips för att göra din webbplats snabbare och mer användarvänlig genom bra mediehantering.
4min

Nyhet
Finn fem tillgänglighetsfel - Vinn en gratis tillgänglighetsanalys av din webbplats
Är er webbplats tillgänglig för alla användare? Nu ger vi på Toxic er chansen att ta reda på det – och samtidigt få möjlighet att vinna en tillgänglighetsanalys, helt gratis!
1min

Nyhet
Vi hälsar fyra nya kollegor välkomna till Toxic
Vi är glada att kunna presentera fyra nya stjärnor till vårt team på Toxic - Karl, Hannah, Kristian och Dennis. Läs vidare för att lära känna dem lite bättre och få en inblick i vad de ser fram emot i sina nya roller.
4min

Nyhet
Team Accessibility: Experterna bakom tillgängliga och inkluderande digitala lösningar
På Toxic sätter vi tillgänglighet i fokus. Det är inte bara en del av processen, utan en grundpelare i hur vi skapar lösningar som fungerar för alla, oavsett förutsättningar. Toxic ska vara bäst i branschen och leda utvecklingen framåt. Här spelar Team Accessibility, under ledning av Alice och Linnéa, en central roll.
3min

Blogg
Därför är Umbraco det smarta CMS-valet för ditt företag
Att välja rätt CMS kan kännas överväldigande med den uppsjö av alternativ som finns på marknaden. Därför har vi gjort det enkelt för dig. Vi har samlat 12 punkter som förklarar varför Umbraco är det bästa CMS:et för ditt företag.
4min

Nyhet
Kom på Sveriges första Umbracokalas
Toxic, i samarbete med Umbraco och Obviuse, arrangerar en heldagskonferens den 23 oktober för att samla utvecklare och umbracofantaster för att utforska och fira allt som Umbraco har att erbjuda. Det blir en dag fylld av inspirerande talare, det senaste inom Umbraco och härlig gemenskap – ett kalas du inte vill missa, och här är din inbjudan!
2min

Om Oss
7 snabba med Tobias, utvecklingschef på Toxic
Med ett brinnande intresse för teknik och en passion för ledarskap, leder han medarbetare på Toxic med precision och engagemang. Utanför arbetet är han en mångsysslare som uppskattar träning och matlagning. Lär känna Tobias, utvecklingschef på Toxic.
4min

Blogg
5 sätt EntityFlow förenklar din systemintegration
Att integrera olika system inom en verksamhet kan vara både tidskrävande och komplext. Här är fem sätt som EntityFlow, Toxics kraftfulla integrationsmotor, förenklar denna process och skapar värde för ditt företag:
2min

Blogg
Därför bör du integrera ditt PIM-system med din e-handelsplattform
När det handlar om onlinehandel är en smidig integration mellan Product Information Management (PIM)-system och e-handelsplattformar avgörande för framgång. Upptäck hur integreringen av PIM-system med din e-handelsplattform kan förbättra datakonsistens, effektivisera hanteringen av produktinformation och skapa en förbättrad kundupplevelse, samtidigt som den sparar tid och minskar kostnader för din verksamhet.
3min