Hoppa till innehållet
Rawpixel 570911 Unsplash

Vad kostar Google-annonsering?

Att annonsera med Google Ads behöver bara kosta så mycket som du är villig att betala.

Du behöver först och främst tänka på att Google Ads använder, förutom kostnad per klick för olika nyckelord, en så kallad kvalitétsutvärdering av den webbsida som du vill skicka trafik till.

Denna utvärdering representeras i form av ett värde (quality score) som också påverkar var din sida hamnar bland resten av annonserna i sökresultaten.

Detta innebär att det blir dyrare för dig att annonsera med Google Ads om du vill ha en hög position men samtidigt inte har en relevant landningssida att skicka trafiken till.

Vi kan givetvis hjälpa dig att välja en relevant landningssida och på så sätt minska dina kostnader.

I regel ska du vara mycket specifik när du väljer en landningssida, vilket exempelvis innebär att du skickar trafik för nyckelordsfrasen ”annonsering med Google Ads” till en landningssida som denna och inte en generell sida om marknadsföring på internet.

Vilken position din annonstext får beror alltså på hur mycket du är villig att betala per klick samt hur budgivningen ser ut på dina valda nyckelord inklusive din ”quality score” för landningssidan och annonsens relevans.

Hur stor är en lämplig budget för Google Ads?

Du bör välja en budget som du känner dig bekväm med men som också tillåter dig att synas på de sökfraser som dina potentiella kunder använder.

Om du väljer en budget som är för låg kan du missa trafik som annars hade medfört konverteringar (försäljning).

Väljer du istället en budget som är hög och dessutom inte har några andra restriktioner i din kampanj så kommer du att få betala ett för högt pris per klick. Detta är givetvis något som vi på Toxic.se ser till att undvika.

Fördelen med Google Ads är att du kan sätta ett maxpris per klick och även hur mycket du är villig att spendera per dag.

Detta medför att du aldrig behöver få några oförutsedda kostnader och att du med enkelhet kan hålla dig inom din månadsbudget.

Fler bloggtips hittar du här: 

Vad är SEO?

Vad kostar SEO?

Vad är content marketing?

Vill du komma igång med din Google annonsering?

Kontakta vår affärsutvecklare Ida Boman. Du kan också läsa mer här om hur vi arbetar med Google Ads idag.

 

Toxic Ida Boman 8

Ida Boman

Unit Manager, Growth Marketing (Föräldraledig)

036-860 22 35

Låt oss skapa magi tillsammans!